Τρίτη 4 Νοεμβρίου 2008

Ο ναός της Αρτέμιδος στην Εφεσο και ο ναός του Διός Βασιλέως στη Λιβαδειά






===================================================================
Η viotia έλαβε και δημοσιεύει τη ακόλουθη (κάπως ειρωνική) επιστολή από τον τακτικό αναγνώστη Ι.Κ.

Βοιωτέ,

τον ναό του Διός Βασιλέως στον λόφο του προφήτη Ελιχού εμείς πολύ
σωστά τον έχουμε σκουπιδότοπο. Γιατί εμείς είμαστε Χριστιανοί Ορθόδοξοι και
όχι Αγαρηνοί που αμαρτάνουν στο όνομα του ψευτοπροφήτη τους και
ξαναχτίζουνε ειδωλολατρικούς ναούς. Εμείς είμαστε υπερήφανοι που είμαστε
Έλληνες! Ο Θεός να έχει πάντα καλά τον Δεσπότη μας που μας επιφοίτησε με το
γνήσιο Χριστιανικό πνεύμα.


Ασφαλώς η viotia αντιλαμβάνεται ότι ο αναγνώστης Ι.Κ. λίγο ενδιαφέρεται για την τουριστική αξιοποίηση των αρχαιοτήτων. Είναι προφανές ότι άλλη ατζέντα προωθεί, στη βάση μιας κατά τη γνώμη μας ανιστόρητης και ανούσιας αρχαιολατρείας. Ομως έστω κι έτσι το θέμα που θέτει για τη σύγκριση της ελληνικής πραγματικότητας στην αντιμετώπιση της πολιτιστικής κληρονομιάς με την αντίστοιχη τουρκική είναι πολύ σοβαρό: αντιπαραθέτει εύστοχα τα χάλια του ναού του Διός Βασιλέως στη Λιβαδειά με τα τουρκικά σχέδια για την ανοικοδόμηση του περίφημου ναού της Αρτέμιδος στην Εφεσο μέσω ιδιωτικής προς το παρόν πρωτοβουλίας. Το αποτέλεσμα της σύγκρισης αδικεί την Ελλάδα αλλά όχι πολύ. Η πραγματικότητα είναι ότι οι Τούρκοι βλέπουν μπροστά και οι Ελληνες δεν βλέπουν τίποτα.

Για να επανέλθουμε δε στα μεγαλεπήβολα σχέδια των Τούρκων ο ναός της Αρτέμιδας στην Εφεσο, που περιλαμβάνεται στα 7 θαύματα του κόσμου, χτίστηκε το 440 π.Χ. και καταστράφηκε από τον Ηρόστρατο το 356 π.Χ. Οπως βλέπετε και στη φωτό ήταν εξαιρετικά μεγαλοπρεπής και επιβλητικός και εξελίχθηκε γρήγορα σε σπουδαίο θρησκευτικό κέντρο στη Δυτική Μικρά Ασία όπου δέσποζε από αιώνες ο αρχαίος ελληνικός πολιτισμός.
Η ανοικοδόμηση του ναού θα στοιχίσει 150 εκατ. δολάρια και οι Τούρκοι υπεύθυνοι φιλοδοξούν με την ολοκλήρωση να μην έχουμε "ένα αντίγραφο του αρχαίου ναού αλλά την Αρτεμι αυτοπροσώπως" όπως δηλώνει ο Atılay İleri, επικεφαλής του σχετικού προγράμματος.

http://www.turkishdailynews.com.tr/article.php?enewsid=118819http://www.google.com/ig?hl=en
Δείτε την κατάσταση στον ναό τους Διός Βασιλέως στη Λιβαδειά

15 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

Είναι ανιστόρητο κι ανούσιο το αρχαιοελληνικό ήθος; Νομίζω ότι δεν μας τα λέτε καλά.

Ανώνυμος είπε...

Η τουριστική αξιοποίηση των μνημείων συνάδει προς τον ευτελισμό τους.
[..."Χρειάζεται, νομίζω, μια πίστη σ' αυτά τα αρχαία σημάδια μέσα στο τοπίο τους. Η πίστη πώς έχουν δική τους ψυχή.Τότε θα μπορέσει ο προσκυνητής να πιάσει έναν διάλογο με αυτά.Όχι μέσα σε τουριστικά πλήθη ποικιλότροπα αναστατωμένα, αλλ' αν μπορώ να πω: μόνος, καθρεφτίζοντας την ψυχή που διαθέτει, στην ψυχή αυτών των μαρμάρων μαζί με το χώμα τους..."].

Ανώνυμος είπε...

Προυποθεση αναγκαία: Να έχει ψυχή! χαιρετίσματα

Ανώνυμος είπε...

Αγαπητή Ροζαλία, εννοείται πώς ομιλούμε για ανθρώπους με υψηλή πνευματικότητα, καλλιέργεια, εσωτερικό ηθικό και ψυχικό πολιτισμό και, εν πασει περιπτώσει, για ανόθευτους και ολοκληρωμένους- όσο γίνεται, μέσα στην ατέλεια της ανθρώπινης φύσης.
Τί εντύπωση έχετε; Ότι θα έχανα τον χρόνο μου, αν δεν πίστευα ότι υπάρχουν, έστω και ελάχιστοι τέτοιοι σε ετούτουν τον βόρβορο που μας περιβάλλει;
Υπάρχουν - και έχουν τεράστια δύναμη, με τη διαφορά ότι δεν το ξέρουν.Το διαδίκτυο είναι μια θαυμάσια αφορμή και εκκίνηση για να εκφραστούν και να επηρεάσουν, να πιέσουν.
Πιστεύω ακράδαντα ότι οι "πολίτες"δεν χρειάζονται "πάτρωνες" κανενός είδους και κόμματος.Αρκεί η παιδεία τους και το θάρρος της άποψης τους και ομολογώ ότι και σε αυτό το μπλόγκ - όπως και σε άλλα- υπάρχουν "διαμάντια" σκέψης και λόγου. Λίγα, αλλά πολύ πιο σημαντικά από την αμορφωσιά, την υποκουλτούρα, τις ύβρεις,το χαμηλό επίπεδο του λαϊκισμού και της φτήνιας.Γι αυτούς τους λίγους γράφουμε, το ίδιο και αυτοί, με αυτούς θα "συναντηθούμε".

Ανώνυμος είπε...

"Αξίζει, αλήθεια να να ανεχτείς το σκυλολόι αυτού του Αδη, μονο για να συναντηθείς με τους¨"δικούς"σου, για ένα βράδυ;"έλεγε κάποιος στίχος που δεν ενθυμούμαι επακριβώς - τίνος τραγουδοποιού,-τώρα.
Αξίζει, παρόλα αυτά, Ροζαλία.
Αρκεί να μη χάσουμε το μέτρο στη σχεικότητα που μας βολεύει όλους.Που σημαίνει να μην κάνουμε εκπτώσεις.
Απαλλάσσονται μόνον όσοι έζησαν σε πολλή μικρή ηλικία αυτό που ονομάζεται "εμπειρία του κενού".
Όλοι οι άλλοι , εμείς, δεν έχουμε άλλοθι και αιτιολογίες. Μόνον δικαιολογίες.

βοιωτός είπε...

Ανώνυμε,
η αρχαιολαγνεία είναι ανούσια, αυτό λέω.
Η αρχαιότητα όπως αυθαίρετα την ορίζουμε πριν από την επικράτηση του χριστιανισμού είχε θετικά και αρνητικά στοιχεία όπως όλες οι ιστορικές περίοδοι.
Και εν πάση περιπτώσει δεν γνωρίζω ιστορικό προηγούμενο θρησκείας που να αναστήθηκε, πολλώ μάλλον που ο χροστιανισμός είναι κατά πολύ ανώτερος πνευματικά από όλες τις λατρείες τις οποίες διαδέχθηκε.

βοιωτός είπε...

Υπνοβάτη,
διακρίνω μια συμπάθεια προς τους αρχαιολάτρες;
Δεν είναι κακό αλλά μην το αφήσεις να προχωρήσει πολύ.Αν κάνω λάθος σόρι.

Trofonios είπε...
Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από τον συντάκτη.
Ανώνυμος είπε...

"στους όμοιούς μου ομιλώ. Στους διαφορετικούς εμίλησα παλιότερα γελώντας πως υπάρχουν."

Trofonios είπε...

Βοιωτέ δεν είναι σωστό το "ο χριστιανισμός είναι κατά πολύ ανώτερος πνευματικά από όλες τις λατρείες τις οποίες διαδέχθηκε". Άκμασε μέσα σε έναν σκοταδισμό, ενώ τώρα παρακμάζει ακριβώς μέσα στην λαγνεία και στην υποκρισία. Το καινούριο δεν είναι όλο καλύτερο έχει όμως μερικά καλύτερα στοιχεία.
Χωρίς να θέλω να κάνουμε και πολύ θεολογία, πάντως, πιστεύω ότι δεν μπορείς να συγκρίνεις θρησκείες όπως δεν μπορείς να συγκρίνεις πολιτισμούς. Η κάθε μία άκμασε σε διαφορετικές χρονικές στιγμές και οι επόμενες αναγεννήθηκαν μέσα από τις στάχτες της προηγούμενης εκφράζοντας πάντα την εκάστοτε ανάγκη, ψυχική για θρησκείες οικονομική για αυτοκρατορίες. Η γέννηση του καινούριου είναι πάντα κάτι αναγκαίο στην φύση. Δεν υπάρχει ζωή χωρίς θάνατο ή και το αντίθετο. Και τα δύο είναι κάτι καλό.
Παιδεία χρειάζεται. Και αυτή ήταν υπό διωγμό από τις περισσότερες. Τώρα πιστεύω ότι είμαστε ελεύθεροι όσο ποτέ άλλοτε να την αποκτήσουμε ελεύθερα. Σε λίγα χρόνια πιστεύω πως όχι. Γιατί κάτι καινούργιο θα θέλει να επιβληθεί και για να το κάνει θα θέλει υπηκόους, δηλαδή αμνούς. Και ως γνωστός οι αμνοί πρέπει να είναι ά-λογα . Αμήν

Ανώνυμος είπε...

Όλες οι θρησκείες στηρίζονται στον φόβο του ανθρώπου για το τι επακολουθεί του θανάτου. Μ αυτή την έννοια ο άνθρωπος δε μπορεί να απαλευθερωθεί ποτέ. Συμφωνώ Τροφώνιε ότι δεν μπορούμε και δεν πρέπει να συγκρίνουμε πολιτισμούς και θρησκείες.

βοιωτός είπε...

Τροφώνιε και Ροζαλία,
ασφαλώς και μπορούμε να συγκρίνουμε "συστήματα".
Ο χριστιανισμός είναι μια πλήρης, μια ολοκληρωμένη θρησκεία που απαντά και απαντά επιτυχώς στα υπαρξιακά ερωτήματα του ανθρώπου με μια πνευματικότητα που είναι οπωσδήποτε ανώτερη ως σύλληψη του νου από τον πανθεϊσμό ή τη λατρεία των φυσικών δυνάμεων.

Ο χριστιανισμός είναι η κεντρική ρίζα του δυτικού πολιτισμού, εκείνου που έχει αναβεί σε τέτοια επίπεδα ώστε να επιτρέπει στον κ. Ι.Κ. να θέλει να αναβιώσει παλαιότερες θρησκείες και σε άλλους να διδάσκουν νέες χωρίς να τους αποκεφαλίζει.
Μην είμεθα λοιπόν υπερβολικά πολιτικά ορθοί. Φυσικά και ο χριστιανισμός είναι ανώτερος, φυσικά και περιορίζουμε τις όποιες θρησκοληψίες, φυσικά και αποδεχόμαστε το δικαίωμα καθενός να πιστεύει ό,τι θέλει ή και τίποτα αλλά δεν αποδεχόμαστε να φορέσουμε μάσκες για να μην θιγούν κάποιοι.

Ανώνυμος είπε...

Η λογική και η υπερανάπτυξή της δεν σημαίνει αναγκαστικά 'οτι ό,τι ο νους συλλαμβάνει είναι κι ανώτερο. Είναι πιο επεξεργασμένο,ναι. Αλλά στον άνθρωπο υπάρχουν πολλές δυνάμεις, ιδιότητες και δεξιότητες που δεν είναι πάντα αίτιο και αιτιατό.

jk είπε...

Για να αγαπήσει κανείς τον τόπο του, πρέπει πρώτα να τον γνωρίσει. Άσχετα ποιος είναι υπεύθυνος (άλλο θέμα αυτό), οι Βοιωτοί ελάχιστα γνωρίζουν για την πολιτιστική ιστορία του χώρου τους. Επιτρέψατέ μου να σας μεταφέρω εδώ κάποιες πληροφορίες για τον ναό του Διός Βασιλέως στον λόφο του προφήτη Ηλία. Οι πληροφορίες που σας μεταφέρω προέρχονται από την έρευνα της Αμερικανίδας καθηγήτριας Lee Ann Turner που έγραψε την διδακτορική της διατριβή για τον ναό του Διός Βασιλέως.
Στο τέλος αυτού του σημειώματος αναφέρω την σχετική παραπομπή στην Dr. Turner. Εδώ μεταφράζω και σας μεταφέρω τις δύο πρώτες σελίδες από το άρθρο της:

«The Basileia and the Sanctuary of Zeus Basileus”, δηλαδή «Τα Βασίλεια και το Ιερό του Διός Βασιλέως»:

«Παρ’ όλο που η Βοιωτική πόλη της Λιβαδειάς είναι καλλίτερα γνωστή, και στους αρχαίους και στους νεώτερους μελετητές ως ο χώρος του Μαντείου του Τροφώνιου, η πόλις ήταν επίσης ο χώρος και για ένα άλλο ιερό τοπικής σημασίας , αυτό του Διός Βασιλέως. Το ιερό του Διός Βασιλέως έχει ταυτιστεί με τα ερείπια ενός μεγάλου Ελληνιστικού ναού που βρίσκεται στην κορυφή του λόφου ‘Προφήτης Ηλίας’ στα Νοτιοδυτικά της σύγχρονης πόλης της Λιβαδειάς. Διαβάζουμε στον Διόδωρο τον Σικελιώτη (xv.53.4) ότι ο Επαμεινώνδας εόρτασε την νίκη της Θήβας στα Λεύκτρα το 371 π.Χ. με την καθιέρωση ενός αγωνιστικού φεστιβάλ προς τιμήν του Διός Βασιλέως στην Λιβαδειά. Η χρονολόγηση στον τέταρτο αιώνα για τα εγκαίνια του φεστιβάλ επιβεβαιώνεται από την επιγραφή (IG vii2532 #1), η οποία είναι βάθρο αγάλματος με δύο αφιερώσεις. Η πρώτη είναι για έναν ιππέα νικητή στα ‘Ηράκλεια και στα «Βασίλεια του Διός»’. Το άγαλμα του νικητή φιλοτεχνήθηκε από τον γλύπτη Πολύκλειτο. Η δεύτερη για τον νικητή του εφηβικού Παγκρατίου στους Δελφούς και το οποίο φιλοτέχνησε ο Λύσιππος από την Σικυώνα. Επειδή το εφηβικό Παγκράτιο πρωτοθεσπίστηκε στα Πύθια το 346 π.Χ., και μας είναι γνωστός ο νικητής για εκείνο τον χρόνο η επιγραφή πρέπει να αναφέρεται σε μια μεταγενέστερη Πυθιάδα. Ο γλύπτης Λύσιππος εργάστηκε από το 362 μέχρι το 316 π.Χ. Ο Πολύκλει τος από το 405 μέχρι το 350 π.Χ. Η επιγραφή λοιπόν έχει χρονολογηθεί στο 342 π.Χ.
Από τον 4ο αιώνα και μετά συνεχώς αυξάνουν οι αναφορές στο φεστιβάλ. Παρόλο που οι φιλολογικές παραπομπές σπανίζουν (Διόδωρος xv.53,4, Πλούταρχος Love Stories 771E-772C, Παυσανίας ix39,4-5, σχολιαστές στον Πίνδαρο ‘Ολυμπιακαί Οδοί’ vii.153-154), έχουμε αρκετά επιγραφικά κείμενα. Αυτά περιέχουν ‘απελευθερωτικές επιγραφές, κτιριακές προδιαγραφές για το Ελληνιστικό ναό, αφιερώματα στον Δία Βασιλέα και Ήρα βασίλισσα, και αφθονία αφιερώματα σε νικητές στα Βασίλεια.
Έχουμε εντοπίσει μέχρι σήμερα δεκαεννέα επιγραφές που αναφέρονται στα Βασίλεια. Ανήκουν σε διάφορες κατηγορίες, όπως λίστες νικητών, αφιερώματα σε συγκεκριμένα πρόσωπα, ‘απολογίαι’ (σσ. λογιστικά έγγραφα, ισολογισμοί), και διάφορα άλλα διοικητικά έγγραφα. Τα γεωγραφικά σημεία που έχουν εντοπιστεί και αφορούν την χρονική περίοδο του 4ου και 3ου αιώνα είναι κυρίως στην Βοιωτία και Κεντρική Ελλάδα, αλλά τον 2ο κα 1ο αιώνα αφιερώματα από νικητές των αγώνων εντοπίζονται και έξω από την Ελλάδα. Μάλιστα την πρώιμη Ρωμαϊκή περίοδο, δηλαδή μετά το 172 π.Χ., λίστες νικητών δείχνουν ότι νικητές στους αγώνες αυτούς της Λιβαδειάς έρχονταν από όλα τα μέρη του τότε Ελληνορωμαϊκού κόσμου. Νικητές αναγνωρίζονται από τέτοια εξωτικά μέρη όπως η Ιλλυρία, Βιθυνία, Μαγνησία Μαιάνδρου, Σελευκία στον Τίγρη, Τύρος στην Φοινίκια και Ιταλία."

-----------------------------
σσ: Ακολουθούν άλλες 20 σελίδες με πολύ ενδιαφέρουσες λεπτομέρειες για τα Βασίλεια. Όπως και τα ‘ΜΟΥΣΕΙΑ’ στις Θεσπιές, τα Βασίλεια δεν ήταν μόνον αθλητικοί αλλά και μουσικοί και χορευτικοί αγώνες.
(Στον Άγιο Νικόλαο στην Κοιλάδα των Μουσών ακόμα σώζεται επιγραφή με τους νικητές των μουσικών αγώνων).
Για όσους ενδιαφέρονται μπορούν να διαβάσουν το άρθρο εδώ (το άρθρο της Dr. Turner είναι στις σελίδες 105-126):
ΒΟΕΟΤΙΑ ΑΝΤΙQUA. Vol. 6, PROCEEDINGS OF THE 8TH INTERNATIONAL CONFERENCE ON BOIOTIAN ANTIQUITIES (LOYOLA UNIVERSITY OF CHICAGO, 24-26 May 1996, edited by John M. Fossey. (McGill University Monographs in Classical Archaeology and History 18.) Gieben, Amsterdam 1996, DFI145. ISBN 90-5063-468-0

Ανώνυμος είπε...

Αποτελεί τουλάχιστον αφέλεια να λέμε ότι ο Χριστιανισμός αποτελεί το θεμέλειο του Σημερινού Πολιτισμού.

Δεν αποτελεί τίποτα άλλο από μια αίρεση των Εβραίων αφου κατέστρεψε πάνω από 25.000 Ναούς, Ιερά και Βωμούς των ΕΛΛΗΝΩΝ και δολοφόνησαν το 75% των ΕΛΛΗΝΩΝ μέσα σε 6 αιώνες και κατέστρεψαν το 98% της Αρχαίας Ελληνικής Γραμματείας.

Αίσχος, Αίσχος, Αίσχος.

Αλήθεια πήρατε οικοπεδάκι απ΄οτον ΕΦΡΑΙΜ;