Πέμπτη 6 Νοεμβρίου 2008

Δημοψήφισμα για το θέμα χωρισμού Κράτους-Εκκλησίας θέλει ο Αρχιεπίσκοπος

Ο Αρχιεπίσκοπος Ιερώνυμος, μιλώντας κατά τη διάρκεια ημερίδας της Θεολογικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών με θέμα «Το μάθημα των θρησκευτικών στην εκπαίδευση» και αναφερόμενος στο θέμα χωρισμού Εκκλησίας-Κράτους τόνισε:
«Δεν μπορεί κανείς να αποφασίσει γι' αυτό το θέμα, από ενδιαφέρον δήθεν για το λαό χωρίς το λαό. Αν έρθει η ώρα, μετά από κατάλληλη ενημέρωση θα το αποφασίσει ο λαός με δημοψήφισμα. Είμαστε σίγουροι ότι ο καθένας θα πάρει το μάθημα που του χρειάζεται».

15 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

"Βελούδινο", αποκλείεται-όπως όλα τα διαζύγια θα είναι αιματηρό, μικρόψυχο και καθόλου πολιτισμένο.

Ανώνυμος είπε...

Εδώ, αν γίνει, ενας απ τους δυό χωρισμένους θα ..γιορτάσει, παρά το γαβ-μπαμ "οι χωρισμένοι δε γιορτάζουνε ποτέ".

Ανώνυμος είπε...

Η Εκκλησία στην Ελλάδα, παρά τη συμβίωση με το Κράτος, δεν είναι τόσο ισχυρή όσο στις χώρες της Δύσης - παρά τον εκεί διαχωρισμό τους. Οπότε, γιατί όλη αυτή η παραφιλολογία κάθε φορά;

Ανώνυμος είπε...

Επίσης, προς κατανάλωση είναι και η παραφιλολογία για την κατάργηση του μαθήματος των θρησκευτικών στα σχολεία.
Γιατί και πόσο... "βλάπτονται" οι μαθητές από τις γνώσεις που προσκομίζουν;
Καθόλου προοδευτικοί δεν μου φαίνονται όλοι αυτοί που επιθυμούν να κλείσουν "ένα παράθυρο" μιας άλλης οπτικής και αντίληψης, επειδή δεν αρέσει στους ίδιους. Η γνώση προηγείται της κρίσης.Να βελτιωθεί και να εμπλουτισθεί το μάθημα -όπως και όλα- θα ήταν μια αληθινά προοδευτική αντιμετώπιση.

Ανώνυμος είπε...

Δεν ξέρω πόσο ισχυρή είναι η Εκκλησία της Ελλάδας σε σχέση πχ. με την Αγγλικανική Εκκλησία ή τους Λουθηρανούς της Γερμανίας, αυτό που ξέρω μετά βεβαιότητος είναι ότι στην Ελλάδα ποτέ κανένας δεν αποτόλμησε να διαλύσει τα μοναστήρια & να φυλακίσει τον αρχιεπίσκοπο (Ερρίκος ο 8ος της Αγγλίας), να φυλακίσει (Κάρολος ο 1ος της Ισπανίας) ή να θέσει υπό περιορισμό (περίοδος Αβινιόν) ή να αποκηρύξει (Μεταρρύθμιση) τον ανώτατο θρησκευτικό του ηγέτη, να στείλει επισκόπους (καρδινάλιους) στη λαιμητόμο (Γαλλική επανάσταση) κλπ. κλπ. κλπ. Η Ελλάδα είναι θεοκρατικό κράτος, πολύ πριν την εποχή των Αγιατολλάχ. Με την εξαίρεση του φονταμενταλιστικού Ισλάμ, σε ποια άλλα κράτη το πολίτευμα συντάσσεται στο όνομα της Αγίας Τριάδας;

Ανώνυμος είπε...

Επιφανειακή προσέγγιση, διότι είναι αν-ιστορική.
Θα αρκεστώ στο: "λένε ότι ο χωρισμός είναι προϋπόθεση "εκσυγχρονισμού", γιατί έτσι συμβαίνει με όλα τα πεφωτισμένα και λελαμπρυμένα της Εσπερίας έθνη - Ξεχνάνε (ή δεν έμαθαν ποτέ) ότι οι δυτικοευρωπαϊκές κοινωνίες έχουν ερείσματα ισχυρά κοινωνικής συνοχής σε μακραίωνους εθισμούς ορθολογικής συμπεριφοράς, δικανικής ηθικής, αυτονόητου σεβασμού των κανονιστικών διατάξεων που επιβάλλει η λογική του "κοινωνικού συμβολαίου".
Στην Ελλάδα έχουμε ιστορικούς εθισμούς ριζικά διαφορετικούς. Άξονας κοινωνικής συνοχής ήταν πάντοτε η σύμφυτη με τον λαίκό πολιτισμό μεταφυσική πίστη-κοινωνικό βίωμα και όχι νοητική "πεποίθηση".
Ο ρεαλιστικός αυτός άξονας κοινωνικής συνοχής, άξονας του "ιερού" (Παρθενώνας, Αγια Σοφιά)επέβαλε και τη μακραίωνη ιθαγενή παράδοση "συναλληλίας" Εκκλησίας και πολιτείας".

Επομένως, η σύγκριση με την Ευρώπη είναι και όλως διόλου άστοχη.Σκέτος μιμητισμός και συμπλεγματική στάση των Νεοελλήνων που έχουν την τάση να ακυρώνουν και να καταργούν, με απίστευτη μωρία, τα "ελληνικά" , και την εξοργιστική ανευθυνότητα να μην δημιουργούν κάτι νέο και γόνιμο στη θέση εκείνων που κατάργησαν!

Ανώνυμος είπε...

Βλέπω εντελως διαφορετικές απόψεις και δεν έχω καταλήξει ακομα ποια είναι η πιο σωστή.
εκτος από τις απόψεις που εκφραζονται νομιζω οτι σωστα είπε ο αρχιεπίσκοπος οτι χρειαζεται δημοψηφισμα.

Ανώνυμος είπε...

Πώς 'ετσι υπνοβάτη, παραμέρισες τον συνήθη κυνισμό σου και προσέγγισες το θέμα και με βιωματική ενσυναίσθηση;!!Εσύ πάλι, μάσκα είσαι με όλους και με όλα; Ξέρεις αυτό αδικεί τους καλούς!

Ανώνυμος είπε...

Υπάρχει πράγματι κι η αντίληψη του "εμείς έτσι τα βρήκαμε, έτσι θα τ' αφήσουμε". Ευχαριστώ πολύ αλλά δεν θα πάρω.

Είναι αλήθεια ότι η θρησκευτικότητα, ή πιο σωστά οι λατρευτικές εκδηλώσεις είναι παράγοντας κοινωνικής συνεκτικότητας, αλλά αυτό δεν αφορά μόνο το δικό μας πολιτισμό αλλά όλους τους πολιτισμούς. Αυτό όμως είναι κάτι εντελώς διαφορετικό από τη λειτουργία της επίσημης Εκκλησίας ως παράγοντα εξουσίας. Ο χωρισμός εκκλησίας - κράτους αφορά αποκλειστικά αυτό το τελευταίο. Όσο για τη λεγόμενη "συναλληλία" είναι ένα πολύ βολικό άλλοθι για την Εκκλησία να χώνεται στα χωράφια της κοσμικής εξουσίας - και να οικειοποιείται με χρυσόβουλα και φιρμάνια δημόσια περιουσία. "Συναλληλία" υπήρχε και στην Εσπερία μέχρι το 16ο αι. μόνο που τότε οι κουτόφραγκοι αποφάσισαν να κάνουν τη "νοητική πεποίθηση" άξονα της κοινωνικής συνοχής, γι' αυτό άλλωστε ενώ έτρωγαν βελανίδια όταν εμείς χτίζαμε Παρθενώνες, τώρα χτίζουν Παρθενώνες στο διάστημα ενώ εμείς τρώμε τα σκατά τους.

Α-ιστορική (και ανιστόρητη) προσέγγιση είναι να θέτεις στο ίδιο θρησκευτικο-κοινωνικό πλαίσιο τον Παρθενώνα με την Αγία Σοφία. Τι σχέση μπορεί να έχει μια κοινωνία που συναρτά τη σοφία με τον ορθό λόγο με μια κοινωνία που συναρτά τη σοφία με τη θεία πρόνοια;

Trofonios είπε...

Κύριοι και κυρίες, την συμφέρει την εκκλησία να πάρει τις βαλίτσες της και να πάει να μείνει μόνη της. Και ειδικά τώρα με το κτηματολόγιο. Θα αποκτήσει πάρα πολύ μεγάλη αξία η περιουσία της και μετά δεν θα μπορεί να την κουνήσει κανείς. Δείτε λίγο στην Κύπρο. Εκεί να δείτε μπίζνες. Μετά τον χωρισμό όμως μην ακούσω κανέναν σας να μιλάει για επιχειρηματικότητα της εκκλησίας. Με το δίκιο της θα ελέγχει την μισή Ελλάδα (καλά περίπου λέω εγώ).

Πρέπει για μένα να χωριστεί όχι μόνο οικονομικά αλλά και πολιτικά. Να μην έχει καμία σχέση με την εκπαίδευση και την πολιτική. Γιατί απλά δεν πρέπει να έχει λόγο. Λόγο να έχει μόνο στον χώρο της. Να κάνει την εκπαίδευση της στα κατηχητικά και στους διάφορους κύκλους της. Η εκκλησία να ζητάει συναντήσεις με το κράτος και όχι το αντίστροφο. Κοιτάξτε τις επόμενες μέρες το χάλι που θα γίνει στην Λαμία. Τρέχουν όλοι πολιτικοί και πολιτικάντηδες να σαλιώσουν το χέρι του Τούρκου Ορθόδοξου Δεσπότη. Η πολιτία δεν θέλει τον χωρισμό και όχι η εκκλησία. Θα μου πείτε γιατί δεν το κάνει τόσα χρόνια; Πολύ απλά γιατί θέλει χρόνο και δουλειά. Αυτοί βαριούνται που ζούνε (δες Ιερώνυμο) θα αρχίσουν να τρέχουν για να εκμεταλλευτούν την περιουσία τους; Δουλεύουν άλλοι για αυτούς.
Οπότε απειλή είναι αυτά τα σάπια του Ιερώνυμου. Έτσι για να ιδρώσουν μερικοί. Και ο ιδρώτας αυτή την φορά θα είναι κρύος.

Ανώνυμος είπε...

Διότι, Ροζαλία,η ανευθυνότητα και η ημιμάθεια έχει και όρια!
Για τους ανιστόρητους λοιπόν που αναμασούν τεχνητές και εισαγόμενες απόψεις ,
"οι Έλληνες δεν γνωρίσαμε Ιερά εξέταση, βατικάνια εξουσία, αλάθητη καθέδρα, Τράπεζα του Αγίου Πνεύματος, Propaganda Fidei και τη συνακόλουθη ιδεολογική τρομοκρατία, Index Librorum Prohibitorum, υποχρεωτική αγαμία του κλήρου. Η Εκκλησία στην Ελλάδα, παρά τον αλλοτριωτικό εκδυτικισμό της, δεν έχασε τον χαρακτήρα του λαϊκού κοινωνικού γεγονότος.
Το σημερινό μένος μοιάζει τεχνητό, ίσως γιατί αρχικά υπαγορεύτηκε από ανάγκες ιδεολογικής συνέπειειας : έπρεπε ντε και καλά να είχε λειτουργήσει και στον Ελληνισμό η "θρησκεία" σαν όπιο του λαού, να είχαμε οπωσδήποτε και στο δικό μας παρελθόν ταύτιση της Εκκλησίας με τις προνομιούχες τάξεις, διωγμούς ιδεών, βιβλία στην πυρα,τυραννική κληρικοκρατία[...]Σίγουρα ο εξευτελισμός της πνευματικής μας παράδοσης από την κρατική ιδεολογία παλαιότερα του "Ελληνοχριστιανισμού" ή η καπηλεία της από τη δικτατορία των συνταγματαρχών οδήγησαν πολλούς "μαζί με το νερό να πετάξουν και το μωρό.Η αναπηρία ολοφάνερη και πληρωμένη με θλιβερή υπανάπτυξη".
Τώρα δεν είναι σοβαρό επιχείρημα αν στείλαμε ποτέ στη φυλακή επίσκοπο, διότι επίσης στη Γαλλία πήραν και κεφάλια Βασιλέων, αλλά εδώ και οι πολιτικοί όροι είναι διαφορετικοί.
Ας τελειώνει επιτέλους αυτός ο θλιβερός μαϊμουδισμός σε ό,τιδήποτε ευρωπαϊκό, ακόμα να εξαφανιστεί η κάστα των ευρωλιγούρηδων που νομίζει ότι εξευρωπαϊζεται αντιγράφοντας και μεταφυτεύοντας άκριτα ό,τι να ναι, βαυκαλίζεται στον σκοταδισμό μιας δήθεν προοδευτικότητας.
Δεν χρειάζεται να θρησκεύει κανείς για να γνωρίζει ότι η ιστορική αυτοσυνειδησία είναι προϋπόθεση της συνέχειας.Δεν χρειάζεται είναι πολύ έξυπνος κανείς για να γνωρίζει ότι όταν καταργείς κάτι -έστω και στραβό, μερικώς - θα πρέπει να το αντικαθιστάς.
Να δημιουργείς , με λίγα λόγια. Το να καταστρέφεις είναι εύκολο,αλλά και επικίνδυνο, αν δεν είναι αφελές.
"γι αυτό και το λαϊκίστικο αντιθρησκευτικό μένος των "προοδευτικών" Νεοελλήνων είναι μια άλλη μορφή θρησκοληψίας". Τουλάχιστον.

Ανώνυμος είπε...

,Μήπως πρέπει μέτοικε,τροφώνιε και υπνοβάτη, να βάζουμε μια βάση σ αυτά που υποστηρίζουμε; Λέω δηλαδή πως κάθε φορά για να προσεγγίσουμε ένα θέμα, πρέπει να ορίζουμε από πού το βλέπουμε. Καλύτερα επί παραδείγματι η μάνα μου να πηγαίνει στους Χαιρετισμούς,που συνδέονται με τα βιώματά της, παρά να βλέπει απογεματινή ζώνη στην τιβι. Αλλά καλύτερα επίσης ο γιός μου να είναι απαλλαγμένος από κυριαρχικές φοβικές εξαρτήσεις μεταφυσικού χαρακτήρα, για να μπορεί να δημιουργήσει και να αναπτυχθεί.

Ανώνυμος είπε...

Σαφέστατα, Ροζαλία. Η "αντικατάσταση" των Χαιρετισμών από τα "Μυστικά της Εδέμ",και άλλες ανοησίες της ΤV συνιστά κατάφωρη αλλοτρίωση και ευτελιστική οπισθοδρόμηση ενός λαού που "κοινωνούσε" - όχι αποκλειστικά - θρησκευτικότητα, αλλά ψυχικά βιώματα.
Θα επανέλθω, διότι το ζήτημα και το διακύβευμα είναι πολύ σημαντικό.

Ανώνυμος είπε...

Εν τοιαύτη περιπτώσει, οι "προοδευτικοί" ας θριαμβολογούν μπροστά στο γεγονός της...κατάθεσης και ανταλλαγής των ψυχικών βιωμάτων στη "Στιγμή της αλήθειας".
Ο λαός αφυπνίστηκε και "απεγκλωβίστηκε" και τρέχει στην ΤV!
Εξαιρετική αντικατάσταση.

Ανώνυμος είπε...

Noμίζω πως το ζήτημα δεν βρίσκεται στο να εξοβελισθεί η θρησκευτικότητα ή οι λατρευτικές εκδηλώσεις αλλά να είναι κι αυτό ένα κομμάτι στη ζωή όποιου το επιλέγει και να μην είναι κυρίαρχο από τα τρυφερά χρόνια του ανθρώπου. Διότι υπνοβάτη οποιαδήποτε κυριαρχική κι όχι επιθυμητή εξάρτηση οδηγεί σε ευνουχισμό και έλλειψη και κρίσης και κατ επέκταση επιλογής, δηλαδή ελευθερίας. Στις πηγές των Χαρίτων και παραποταμίως στον Ορχομενό, υπάρχουν σε απίστευτες σχισμές βράχων καντηλια.Αυτό δεν τελειώνει, δεν απαγορεύεται, αλλά και δεν πρέπει να υπαγορεύεται ή να επιβάλλεται εκ των άνω. Δεν είναι δε αναγκαστική η επιλογή ανάμεσα σε δυό καταστροφές μόνο. Γιατί και "η στιγμή της αλήθειας¨" εξευτελίζει ό,τι λέγεται άνθρωπος, αλλά και η επιβολή του συστήματος "θρησκεία" καθηλώνει τον άνθρωπο.Παιδεία λείπει για να στοχαζόμαστε και να "αγαπάμε" ελεύθερα.΄Οσοι δε φωνασκούν προοδευτικά μη θαρρούν πως πείθουν περισσότερο από τους ταμπουρωμένους στο "ράσο", που καμποσες φορές στη διαδρομή κάτι προσέφερε.