Παρασκευή 24 Ιουνίου 2011

Ο αποχαιρετισμός των σχολείων: Μια αλλιώτικη γιορτή




  Μέσα σε μια γιορταστική ατμόσφαιρα με πλούσιο καλλιτεχνικό πρόγραμμα αποχαιρέτησαν τα σχολεία της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης του Νομού μας τη σχολική χρονιά. Γενική διαπίστωση όχι μόνο η προσπάθεια ανανέωσης και εκσυγχρονισμού των γιορτών λήξης του σχολικού έτους αλλά και η ανάδειξή τους σε εξαιρετικές ευκαιρίες επικοινωνίας με την τοπική κοινωνία και τους φορείς της.
  Οι εκπαιδευτικοί των σχολικών μονάδων,  εμπλεκόμενοι στη δημιουργία ενός πανηγυρικού θεάματος που συνδύαζε πολλές μορφές τέχνης και συνένωνε πολιτιστικές δράσεις στις οποίες συμμετείχαν και οι ίδιοι είτε ως συνδημιουργοί του κειμένου είτε ως υπεύθυνοι της δράσης των μαθητών τους κατάφεραν να μετατρέψουν την παραδοσιακή και τυποποιημένη «Σχολική Γιορτή» του παρελθόντος σε ένα σύνθετο Θέαμα Πολιτισμού, σε μια εκδήλωση χαράς, καλλιτεχνικής έκφρασης και δημιουργίας κατά την οποία το Σχολείο ανοίγεται στην Κοινωνία συσφίγγοντας τις σχέσεις όλων όσων εμπλέκονται. Τους αξίζουν πράγματι συγχαρητήρια γιατί μπόρεσαν να ενεργοποιήσουν, να οργανώσουν το υπάρχον δυναμικό της τάξης και τους σχολείου τους, να συνεργαστούν εποικοδομητικά με άλλους συναδέλφους αλλά και τοπικούς φορείς και να ενεργοποιήσουν στη συνέχεια τους μαθητές τους με στόχο τη δημιουργία ενός πολιτιστικού γεγονότος με υψηλά αισθητικά κριτήρια και σωστή παιδαγωγική σκοπιμότητα, απευθυνόμενο μάλιστα σε θεατές ανεξαρτήτων  τοπικών, κοινωνιολογικών, εθνοφυλετικών ή άλλων χαρακτηριστικών.






  Οι μαθητές συμμετείχαν δυναμικά και ποικιλότροπα στην προετοιμασία και την παρουσίαση των καλλιτεχνικών δράσεων. Συνεργάστηκαν και δούλεψαν ομαδικά, δοκιμάστηκαν μέσα από τις πρόβες και τη σκληρή δουλειά της προετοιμασίας ώστε να πραγματοποιήσουν το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα. Έτσι τους δόθηκε η δυνατότητα να εκφραστούν, να δημιουργήσουν, να καλλιεργήσουν καλλιτεχνικές ίσως τάσεις και το κυριότερο να επικοινωνήσουν μεταξύ τους, με τους δασκάλους τους αλλά και με τους αποδέκτες θεατές  του  σχολικού θεάματος. Οι καλλιτεχνικές αυτές εκδηλώσεις λαμβάνοντας σοβαρά υπόψη την διαφορετική πραγματικότητα που διαμορφώνεται εξαιτίας της επίδρασης των Μ.Μ.Ε. και της Κοινωνίας της Πληροφορίας πάνω στον ψυχικό και πνευματικό κόσμο των μαθητών καθώς και την ανάπτυξη νέων όρων και συνθηκών  μέσα σε μια πολυπολιτισμική κοινωνία όπως διαμορφώνεται στη χώρα μας, πρόσφεραν αισθητική απόλαυση, ψυχική ευχαρίστηση, πνευματική διέγερση, ηθική ανάταση, κοινωνικό προβληματισμό και ιδεολογική καθοδήγηση στο μεικτό κοινό που τις παρακολούθησε. Τις περισσότερες φορές αποτέλεσαν φυσική κατάληξη καινοτόμων δράσεων – εκπόνησης προγραμμάτων Αγωγής Υγείας, Περιβάλλοντος και Πολιτισμού – που είχαν αναλάβει οι εκπαιδευτικοί με τις τάξεις τους. Περιελάμβαναν θεατρικά δρώμενα, διακειμενικές συνθέσεις, δραματοποιήσεις, θεατρικό αναλόγιο, χάπενινγκ, εικαστικές και φωτογραφικές εκθέσεις, μουσικοχορευτικές παραστάσεις, προβολή διαφανειών ή βιντεοσκοπημένων στιγμιότυπων, παρουσίαση ηχητικού υλικού και ντοκουμέντων κ.ά. Όλα τα παραπάνω ως αυτόνομες δράσεις αλλά κυρίως ως συνθετικά μιας σπονδυλωτής σύνθεσης – πολυθεάματος – συνοδευόμενα συχνά από υψηλά αισθητικά κριτήρια αλλά και πλούσιο παιδαγωγικό εξοπλισμό, έδωσαν ένα ηχηρό μήνυμα πολιτισμού σε μια κοινωνία που νοσεί εγκλωβισμένη σε θεάματα-υπερπαραγωγές που προβάλλουν έναν κόσμο εξαιρετικά λαμπερό  αλλά τραγικά ψεύτικο. Χάρισαν  μιαν άλλη οπτική, στους «κουρασμένους» θεατές των   reality  όπου προωθείται η χαζοχαρούμενη νωθρότητα, ο υπερτροφικός και ανεγκέφαλος εγωισμός και η ανθρώπινη εικόνα γίνεται αντικείμενο εκμετάλλευσης και πώλησης, εισαγόμενη στη δυναμική της οικονομίας.
  Έτσι, με δημιουργίες που ανανεώνουν τις παραδοσιακές σχολικές γιορτές και μετατρέπονται σε πολιτιστικές δραστηριότητες υψηλού, καλλιτεχνικού, μορφοπαιδευτικού και ψυχαγωγικού περιεχομένου, οι μαθητές και οι δάσκαλοί τους κατάφεραν να συνδέσουν το «εδώ και τώρα» του δικού τους αποχαιρετισμού με επίκαιρα και διαχρονικά μηνύματα, αντιπαραβάλλοντας στο ζοφερό κλίμα των ημερών μια δροσερή αλλά και συγχρόνως βαθιά ματιά, ένα άνοιγμα των αισθήσεων αλλά και της ευαισθησίας.
ΠΑΠΑΚΩΣΤΑ ΑΛΕΞΙΑ
ΥΠΕΥΘΥΝΗ ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΩΝ ΘΕΜΑΤΩΝ Π.Ε.Ν.ΒΟΙΩΤΙΑΣ

2 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

Η κ. Αλεξία Παπακώστα διαθέτοντας στην υπηρεσία της Εκπαίδευσης,
όχι μόνο τα τυπικά, αλλά και τα ουσιαστικά της προσόντα, αποτελεί μία ηχηρή απάντηση στο αίτημα των τελευταίων δεκαετιών που αφορά στην ποιότητα του εκπαιδευτικού προσωπικού της χώρας.
Επομένως, αποτελεί ταυτόχρονα
μία από τις εξαιρέσεις του θλιβερού κανόνα
των εκπαιδευτικών ως "δημοσίων υπαλλήλων".
Επειδή, λοιπόν, τα τελευταία χρόνια , απλώς και μόνο
η συμμετοχή
σε διάφορα δρώμενα και σε παντός είδους (χαμηλής ποιότητας) εκδηλώσεις έχει καταστεί ένα είδος αυτοσκοπού, που εξασφαλίζει εύκολα τα αντίστοιχα "πιστοποιητικά πολιτισμού", της αξίζουν συγχαρητήρια καθώς αντιστέκεται, με την ποιότητά του έργου της, στην λαίλαπα της ημιμάθειας και της υποκουλτούρας που έχουν πλέον επιβληθεί ως κυρίαρχες.

Κων/να Λάμπρου (εκπαιδευτικός)

ΣΤΑΥΡΟΣ ΚΑΡΤΣΩΝΑΚΗΣ είπε...

ΣΥΜΦΩΝΩ ΚΑΙ ΕΠΑΥΞΑΝΩ. ΓΕΙΑ ΣΟΥ ΡΕ ΑΛΕΞΙΑ. ΤΟ ΜΕΡΑΚΙ ΔΕΝ ΠΛΗΡΩΝΕΤΑΙ ΚΑΙ ΟΥΤΕ ΑΞΙΟΛΟΓΕΙΤΑΙ. ΟΣΟΙ ΣΕ ΞΕΡΟΥΝ, ΞΕΡΟΥΝ