O Ερατοσθένης Καψωμένος στο 1ο Γυμνάσιο Λιβαδειάς και 35 φωτογραφίες
Γράφει η Κωνσταντίνα Λάμπρου
Εκπαιδευτικός, Master Νεοελληνικής Φιλολογίας
Ωστόσο, ο όρος «εκδήλωση» με την τρέχουσα σημασία δεν είναι ακριβής, αφού κεντρική επιλογή των φιλολόγων του 1ου Γυμνασίου, που ανέλαβαν και το εγχείρημα, δεν ήταν μια ακόμη τυπική – κατά τα ειωθότα - διάλεξη ενός διακεκριμένου Πανεπιστημιακού καθηγητή, η οποία – ούτως ή άλλως αξιόλογη – θα υπονομευόταν, αναμφίβολα, από τον εγγενή κίνδυνο να αποβεί πληκτική επί της διαδικασίας και, εν τέλει, απρόσφορη, επί της ουσίας, για τους μαθητές αυτής της ηλικίας, ούτε, ασφαλώς, η προβολή, η αυτο-προβολή και ο εύκολος εντυπωσιασμός, που αποτελούν πλέον τα πιο χαρακτηριστικά αναγνωριστικά σημεία του φαινομένου της μετα-παρακμής και στο χώρο της Εκπαίδευσης, αν όχι κατεξοχήν σε αυτόν.
Βάσει αυτής της κεντρικής στοχοθεσίας, οι 31 μαθητές και μαθήτριες είχαν μελετήσει – με τη διακριτική καθοδήγηση των αρμόδιων φιλολόγων – το υλικό που είχε αποστείλει ο κ. Καψωμένος με τίτλο : «Πολιτισμική εντοπιότητα και οικουμενικές αξίες στην ποίηση του Ελύτη» αφενός, και αφετέρου επιλεγμένα ποιήματα, από τα οποία αναδύεται και μέσω των οποίων πιστοποιείται ότι η ποιητική μυθολογία του Αιγαίου, αντιπροσωπεύει «τη μακροβιότερη και πιο αξιόπιστη εκδοχή του πολιτισμικού προτύπου της εντοπιότητας», δηλαδή το ελληνικό μεσογειακό πολιτισμικό πρότυπο. Κατά τη διάρκεια της ενδιαφέρουσας προεργασίας, ο λόγος και οι πρωτοβουλίες δόθηκαν στους μαθητές και τις μαθήτριες οι οποίοι αυτενέργησαν τόσο ώστε και να επιλέξουν οι ίδιοι και τα προς απαγγελία ποιήματα του Οδυσσέα Ελύτη, αλλά και τα οργανικά μουσικά κομμάτια που τα πλαισίωσαν.
Με αυτά τα δεδομένα, κατά την 3ωρη «διδασκαλία» του κ. Καψωμένου, οι συγκεκριμένοι μαθητές είχαν τη δυνατότητα, σε ένα πρώτο επίπεδο, να ανακαλύψουν «τις λέξεις και τα πράγματα» του Αιγαίου, με τα οποία ο Ελύτης συνθέτει και τεχνουργεί αριστοτεχνικά αυτό καθεαυτό το «σώμα» της ποίησής του, μετουσιώνοντας την ποιητική πραγματικότητα σε αιωνιότητα και αντιστρόφως.
Εξάλλου, σε ένα δεύτερο επίπεδο – πιο σημαντικό, κατά την άποψή μου – είχαν την ευκαιρία να προσεγγίσουν, μέσω των διαρκών και εμβόλιμων αναγωγών εκ μέρους του κ. καθηγητή, τη συγκροτημένη κοσμοβιοθεωρία και το κοσμοείδωλο του ελληνικού πολιτισμού, ως πολιτισμού που «αντιπροσωπεύει τον τύπο της κουλτούρας που χαρακτηρίζεται από την αντίληψη του ενιαίου χωροχρόνου», ή, αλλιώς, την «κουλτούρα της εντοπιότητας», όχι ως γενικής και αφηρημένης ιδέας, αλλά ως βιωμένου πολιτισμού, ριζωμένου στο μεσογειακό τοπίο, ενός πολιτισμού υψηλού και πρωτότυπου, που αντί να δεσμεύει απελευθερώνει τον άνθρωπο πνευματικά, ηθικά και ψυχικά, ενός κατεξοχήν ανθρωποκεντρικού πολιτισμού και, γι’ αυτό, πλήρη αξιών και «φωτός».
Τέλος, ο κ. Καψωμένος, ωθώντας ως τις «έσχατες συνέπειες» τη διδασκαλία του και έχοντας προσφέρει, ήδη, στους μαθητές τα «κλειδιά» της ουσιαστικής «ανάγνωσης» της ποίησης του Ελύτη, πραγματοποίησε και το «απραγματοποίητο» ( για την ηλικία των παιδιών ) : αναλύοντας τη διάκριση των «πολιτισμών του χρόνου» από τους «πολιτισμούς του χώρου», παρουσίασε τον ελληνικό πολιτισμό ως την «τρίτη εκδοχή, αυτήν της εξισορρόπησης της σύνθεσης των βιωμάτων του χώρου και του χρόνου», και, γι’ αυτό ως την πλέον ισχυρή, σήμερα, πολιτισμική δύναμη αντίστασης στον δυτικό ρασιοναλισμό και του άμεσου παραγώγου του, δηλαδή την κουλτούρα της παγκοσμιοποίησης - τα αποτελέσματα της οποίας βιώνει σήμερα, με δραματικό τρόπο, όχι μόνο η Ελλάδα και η Γηραιά ήπειρος αλλά και ολόκληρος ο κόσμος.
Εκπαιδευτικός, Master Νεοελληνικής Φιλολογίας
Δεν είναι λίγο πράγμα να ’χεις τους αιώνες με το μέρος σου...
Σε έναν «ορίζοντα αιωνιότητας», μέσω της Ποίησης του Οδυσσέα Ελύτη, είχαν την σπάνια ευκαιρία να «ταξιδέψουν», για 3 ολόκληρες ώρες, οι 31 μαθητές και μαθήτριες που συμμετείχαν στην εκδήλωση με θέμα «Οδυσσέας Ελύτης: Ο ποιητής του Αιγαίου», που πραγματοποιήθηκε στο 1ο Γυμνάσιο Λιβαδειάς, την Πέμπτη 26 Ιανουαρίου 2012, με προσκεκλημένο τον διαπρεπή Νεοελληνιστή φιλόλογο, καθηγητή του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων, κ. Ερατοσθένη Καψωμένο.
Ωστόσο, ο όρος «εκδήλωση» με την τρέχουσα σημασία δεν είναι ακριβής, αφού κεντρική επιλογή των φιλολόγων του 1ου Γυμνασίου, που ανέλαβαν και το εγχείρημα, δεν ήταν μια ακόμη τυπική – κατά τα ειωθότα - διάλεξη ενός διακεκριμένου Πανεπιστημιακού καθηγητή, η οποία – ούτως ή άλλως αξιόλογη – θα υπονομευόταν, αναμφίβολα, από τον εγγενή κίνδυνο να αποβεί πληκτική επί της διαδικασίας και, εν τέλει, απρόσφορη, επί της ουσίας, για τους μαθητές αυτής της ηλικίας, ούτε, ασφαλώς, η προβολή, η αυτο-προβολή και ο εύκολος εντυπωσιασμός, που αποτελούν πλέον τα πιο χαρακτηριστικά αναγνωριστικά σημεία του φαινομένου της μετα-παρακμής και στο χώρο της Εκπαίδευσης, αν όχι κατεξοχήν σε αυτόν.
Βάσει αυτής της κεντρικής στοχοθεσίας, οι 31 μαθητές και μαθήτριες είχαν μελετήσει – με τη διακριτική καθοδήγηση των αρμόδιων φιλολόγων – το υλικό που είχε αποστείλει ο κ. Καψωμένος με τίτλο : «Πολιτισμική εντοπιότητα και οικουμενικές αξίες στην ποίηση του Ελύτη» αφενός, και αφετέρου επιλεγμένα ποιήματα, από τα οποία αναδύεται και μέσω των οποίων πιστοποιείται ότι η ποιητική μυθολογία του Αιγαίου, αντιπροσωπεύει «τη μακροβιότερη και πιο αξιόπιστη εκδοχή του πολιτισμικού προτύπου της εντοπιότητας», δηλαδή το ελληνικό μεσογειακό πολιτισμικό πρότυπο. Κατά τη διάρκεια της ενδιαφέρουσας προεργασίας, ο λόγος και οι πρωτοβουλίες δόθηκαν στους μαθητές και τις μαθήτριες οι οποίοι αυτενέργησαν τόσο ώστε και να επιλέξουν οι ίδιοι και τα προς απαγγελία ποιήματα του Οδυσσέα Ελύτη, αλλά και τα οργανικά μουσικά κομμάτια που τα πλαισίωσαν.
Με αυτά τα δεδομένα, κατά την 3ωρη «διδασκαλία» του κ. Καψωμένου, οι συγκεκριμένοι μαθητές είχαν τη δυνατότητα, σε ένα πρώτο επίπεδο, να ανακαλύψουν «τις λέξεις και τα πράγματα» του Αιγαίου, με τα οποία ο Ελύτης συνθέτει και τεχνουργεί αριστοτεχνικά αυτό καθεαυτό το «σώμα» της ποίησής του, μετουσιώνοντας την ποιητική πραγματικότητα σε αιωνιότητα και αντιστρόφως.
Εξάλλου, σε ένα δεύτερο επίπεδο – πιο σημαντικό, κατά την άποψή μου – είχαν την ευκαιρία να προσεγγίσουν, μέσω των διαρκών και εμβόλιμων αναγωγών εκ μέρους του κ. καθηγητή, τη συγκροτημένη κοσμοβιοθεωρία και το κοσμοείδωλο του ελληνικού πολιτισμού, ως πολιτισμού που «αντιπροσωπεύει τον τύπο της κουλτούρας που χαρακτηρίζεται από την αντίληψη του ενιαίου χωροχρόνου», ή, αλλιώς, την «κουλτούρα της εντοπιότητας», όχι ως γενικής και αφηρημένης ιδέας, αλλά ως βιωμένου πολιτισμού, ριζωμένου στο μεσογειακό τοπίο, ενός πολιτισμού υψηλού και πρωτότυπου, που αντί να δεσμεύει απελευθερώνει τον άνθρωπο πνευματικά, ηθικά και ψυχικά, ενός κατεξοχήν ανθρωποκεντρικού πολιτισμού και, γι’ αυτό, πλήρη αξιών και «φωτός».
Τέλος, ο κ. Καψωμένος, ωθώντας ως τις «έσχατες συνέπειες» τη διδασκαλία του και έχοντας προσφέρει, ήδη, στους μαθητές τα «κλειδιά» της ουσιαστικής «ανάγνωσης» της ποίησης του Ελύτη, πραγματοποίησε και το «απραγματοποίητο» ( για την ηλικία των παιδιών ) : αναλύοντας τη διάκριση των «πολιτισμών του χρόνου» από τους «πολιτισμούς του χώρου», παρουσίασε τον ελληνικό πολιτισμό ως την «τρίτη εκδοχή, αυτήν της εξισορρόπησης της σύνθεσης των βιωμάτων του χώρου και του χρόνου», και, γι’ αυτό ως την πλέον ισχυρή, σήμερα, πολιτισμική δύναμη αντίστασης στον δυτικό ρασιοναλισμό και του άμεσου παραγώγου του, δηλαδή την κουλτούρα της παγκοσμιοποίησης - τα αποτελέσματα της οποίας βιώνει σήμερα, με δραματικό τρόπο, όχι μόνο η Ελλάδα και η Γηραιά ήπειρος αλλά και ολόκληρος ο κόσμος.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------
- Πρέπει να σημειωθεί ότι η πρωτοβουλία για την πρόσκληση του κ. Ε. Καψωμένου ανήκει στην συνάδελφο φιλόλογο κ. Κωτσαδάμ Πέγκη, η οποία είχε και το κύριο βάρος της προετοιμασίας του πλαισίου της εν λόγω εκδήλωσης, σε συνεργασία με την φιλόλογο κ. Δημόκα και την υπογράφουσα – που προλόγισε τον εκλεκτό προσκεκλημένο μας. Τη μουσική επιμέλεια ανέλαβε η κ. Αθανασίου Μίνα, που ανταποκρίθηκε πρόθυμα και παρά τις αντικειμενικές δυσκολίες.. Γι’ αυτό και την ευχαριστούμε ιδιαίτερα.
- Ιδιαίτερες ευχαριστίες οφείλουμε, εξάλλου, και στον διευθυντή του σχολείου κ. Π. Παπαγγελή, ο οποίος υπήρξε, από την αρχή, ένθερμος υποστηρικτής της πρότασης και συνέβαλε τα μέγιστα για την επιτυχή διεξαγωγή της ξεχωριστής αυτής εκδήλωσης, παρέχοντας κάθε είδους βοήθεια και όλα τα απαιτούμενα μέσα για την πραγματοποίησή της. Εξάλλου, ο κ. Παπαγγελής είχε, μαζί με τις συναδέλφους του 1ου Γυμνασίου κυρίες Π. Κωτσαδάμ, Κ. Δημόκα, Ε. Ρέππα, Ε. Καντά και την υπογράφουσα, το βράδυ της προηγούμενης ημέρας, την Τετάρτη, 25 Ιανουαρίου, ξεναγήσει, ως φιλόξενος οικοδεσπότης, τον κ. Ε. Καψωμένο στην Λιβαδειά, με κατάληξη φυσικά την περιοχή της Κρύας, όπου και ο διαπρεπής κ. καθηγητής, αφού περιηγήθηκε αρκετή ώρα, δήλωσε γοητευμένος από το μοναδικό τοπίο και την ιστορία του τόπου. Στη συνέχεια, παρετέθη δείπνο προς τιμήν του, στον «Νερόμυλο». Ως προς αυτό το τελευταίο, θα τολμούσα να πω – παραφράζοντας τον τίτλο - και, εντελώς βέβαιη πως εκφράζω και όλους τους συνδαιτυμόνες που απολαύσαμε τις γνώσεις, το χιούμορ και τη συντροφιά του, ότι, ασφαλώς, δεν είναι λίγο πράγμα να’χεις τον κ. Ερατοσθένη Καψωμένο – για δύο ημέρες - στην πόλη και το σχολείο σου…
Δείτε το φωτορεπορτάζ.
http://viotiarecords.blogspot.com/2012/02/o-1-35.html
http://viotiarecords.blogspot.com/2012/02/o-1-35.html
Δείτε εδώ την ομιλία με την οποία η κα Κωνσταντίνα Λάμπρου προλόγισε τον καθηγητή Ερατοσθένη Καψωμένο κατά την επίσκεψή του στη Λιβαδειά και το 1ο Γυμνάσιο.
http://viotiareader.blogspot.com/2012/02/blog-post.html
http://viotiareader.blogspot.com/2012/02/blog-post.html
12 σχόλια:
....Αλλά αν υπήρχε η σημασία του αλάνθαστου
ελάχιστο κομμάτι του ουρανού θα άντεχε...
Μπράβο στο Πρώτο Γυμνάσιο Λιβαδειάς για την ενδιαφέρουσα και ξεχωριστή ,θα έλεγα, εκδήλωση που διοργάνωσε.
ΚΑΙ αξίζουν συγχαρητήρια στην εκπαιδευτικό Κωνσταντίνα Λάμπρου. Τέτοιοι εκπαιδευτικοί αποτελούν κόσμημα για την δημόσια Εκπαίδευση και ελπίδα για τα σχολεία μας ιδιαίτερα σε εποχές ηθικής, πνευματικής και πολιτικής σήψης όπως η δική μας!
Άμα υπάρχει όρεξη γίνονται πρωτότυπα και ωραία πράγματα που προσφέρουν στα παιδιά γνώσεις και την ευκαιρία να έρθουν σε επαφή με μεγάλους επιστήμονες γιατί ο κ.Καψωμένος είναι ένας από τους πιο σπουδαίους καθηγητές των ελληνικών Πανεπιστημίων.
ΕΥΓΕ ΣΤΟ ΠΡΩΤΟ ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΛΙΒΑΔΕΙΑΣ ΜΕ ΤΟΥΣ ΕΞΑΙΡΕΤΙΚΟΥΣ ΚΑΘΗΓΗΤΕΣ ΤΟΥ.ΕΝΑ ΣΧΟΛΕΙΟ ΠΟΥ ΧΡΟΝΙΑ ΣΥΚΟΦΑΝΤΕΙΤΑΙ ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΓΝΩΣΤΟΥΣ ΣΠΕΚΟΥΛΑΔΟΡΟΥΣ ΤΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ. ΗΡΘΕ Η ΩΡΑ ΑΠΟΚΑΤΑΣΤΑΣΗΣ ΤΗΣ ΦΗΜΗΣ ΤΟΥ ΠΡΟΣ ΑΠΟΓΟΗΤΕΥΣΗ ΟΣΩΝ ΕΔΩ ΚΑΙ ΧΡΟΝΙΑ ΤΟ ΥΠΟΝΟΜΕΥΟΥΝ.
Τυχερά τα παιδιά του Α Γυμνασίου.Πιστεύω ότι θα τους μείνει αξέχαστη αυτή η εμπειρία.Τέτοια σχολεία θέλουμε...
Πρώτη φορα βλέπω καθηγητές να ενδιαφέρονται πρώτα για τους μαθητές τους και όχι για την πάρτη τους και το θεαθήναι.Και με τέτοιο κορυφαίο καθηγητή και όνομα σαν τον Καψωμένο, είναι σπα΄νιο. Φέρνουν κά΄τι τυχαίους και της πλάκας και το κάνουν θέμα για να προβληθούν οι ίδιοι, χρόνια τώρα....Εδώ έγινε μια χρήσιμη δουλειά για τα παιδιά του σχολείου τους. Τους αξίζουν συγχαρητήρια!
12.50 , οι σπεκουλαδόροι της εκπαίδευσης είναι τόσο απαξιωμένοι στην συνείδηση των σκεπτόμενων πολιτών που τελείωσαν...από εδώ και πέρα θα αναγνωριστούν οι αξίες , ειδικά στην Εκπαίδευση
Εξαιρετική ιδέα, σωστή υλοποίηση και γνήσια ομιλία. Μήπως αυτή είναι η ψυχή του Έλληνα;
3-4 άτομα με αγάπη για τα παιδιά αρκούν για να προσφέρουν το χρήσιμο το πραγματικά ωφέλιμο που θα μείνει στο μυαλό και στην ψυχή τους για πάντα. Ευχαριστούμε και συγχαίρουμε τους δασκάλους των παιδιών μας.Και θέλουμε να συνεχίσουν έτσι.
Εξαιρετική ιδέα , σωστή εκτέλεση , γνήσια ομιλία.
Μήπως αυτή είναι η ψυχή του Έλληνα ; 3-4 άτομα αρκούν για να
κάνουν το χρήσιμο και το ωφέλιμο για τα παιδιά μας. Ευχαριστούμε και ελπίζουμε να συνεχίσετε έτσι.
ola ta lefta
ola ta lefta
..."φαινόμενα μετα-παρακμής στο χώρο της εκπαίδευσης..." απόλυτα σωστό και εύστοχο...μπράβο , να λέμε τα πράγματα με το όνομά τους εδώ που φτάσαμε σαν κοινωνία...έχουμε όμως εμπιστοσύνη σε τέτοιους εκαπιδευτικούς και μακάρι να μην μας διαψεύσουν
Δημοσίευση σχολίου