Τρίτη 3 Μαΐου 2011

Χωρίς ηγέτες σε κεντρικό και σε τοπικό επίπεδο. Οδηγίες πολιτικής επιβίωσης

Γράφει ο Βοιωτός
Το έλλειμμα ηγεσίας που χαρακτηρίζει την ελληνική πολιτική σκηνή αποτελεί τη δυσκολότερα αντιμετωπίσιμη διάσταση της κρίσης που έχει οδηγήσει στην κατάρρευση τη χώρα.
Στο επίπεδο της κεντρικής εξουσίας η απουσία ικανών και δημοφιλών πολιτικών προσωπικοτήτων που να συγκεντρώνουν την εμπιστοσύνη των πολιτών πλήττει τη δυνατότητα για τη δρομολόγηση των απαραίτητων αλλαγών -αν υποτεθεί ότι υπήρχε πρόθεση υλοποίησής τους.  Επιπλέον η έλλειψη πραγματικών ηγετών είναι δεδομένο πως αναπαράγει τη μετριοκρατία σε όλα τα επίπεδα της δημόσιας ζωής ως αντίδοτο στην ανασφάλεια του υφιστάμενου πολιτικού προσωπικού.

 Στην τοπική διάσταση της πολιτικής, "στα τσικό" της τοπικής αυτοδιοίκησης, το πρόβλημα της έλλειψης ηγεσίας είναι επίσης παλαιό με ορατή συνέπεια την τραγική κατάσταση στην οποία βρίσκονται οι Δήμοι και οι Περιφέρειες της χώρας -όχι μόνο από οικονομικής πλευράς. Δεν είναι υπερβολή να ειπωθεί ότι η παγίωση της ανομίας σε ολόκληρη την Επικράτεια οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στην παραχώρηση αλλότριων αρμοδιοτήτων σε τοπικούς θεσμούς, που φυσικά επηρεάζονται άμεσα από το διαβόητο πολιτικό κόστος και ως εκ τούτου εμφανίζονται ελαστικοί ως προς την εφαρμογή της νομιμότητας.

 Σε ένα τόσο βαθιά διεφθαρμένο και σαθρό σύστημα όπως η ελληνική κοινωνία, το οποίο στην ουσία έχει ήδη καταρρεύσει, δεν είναι δυνατόν εκ των πραγμάτων να αναδειχθούν πραγματικοί ηγέτες. Από την άλλη πλευρά παρότι μποτεί να είναι επιθυμητό δεν είναι πολιτικά εφικτό να αποσυρθούν όλοι οι σημερινοί πολιτικοί παράγοντες από τη δημόσια σφαίρα. Αρα γεννάται το ερώτημα ποιοι θα επιβιώσουν πολιτικά. Πώς θα ξεχωρίσουν εκείνοι που έρχονται από το μέλλον για  να συναντηθούν  με τους πολίτες από εκείνους που έρχονται από το βαθύ παρελθόν και θα χαθούν οριστικά από το προσκήνιο στο άμεσο μέλλον.


Είναι αυτονόητο ότι από την πολιτική πλευρά οι νέες δημόσιες αρετές που θα πάρουν τη θέση της πελατειακής σχέσης, της άθλιας συναλλαγής, του «κτυπήματος στην πλάτη», του εκβιασμού, της διαρκούς ίντριγκας είναι το θάρρος, η ειλικρίνεια, η ευφυία και η διάθεση για την άσκηση της πολιτικής στη διαλεκτική της μορφή και όχι στη συναλλαγματική της ιδιοτέλεια.



Αναφέροντας συγκεκριμένα σημεία μπορώ να σταθώ στα κυριότερα "αγκάθια".
 Η αποδοχή της πλήρους αποτυχίας του μεταπολιτευτικού μοντέλου και η διακήρυξη της ανάγκης ριζικής μεταβολής όλων των κοινωνικών σχέσεων που αυτό παγίωσε αποτελεί εκ των ων ουκ άνευ προϋπόθεση πολιτικής επιβίωσης. Η σύγκρουση με τις δυνάμεις του κατεστημένου της μεταπολίτευσης απαιτεί θάρρος αλλά είναι αναπόφευκτη και η αναβολή της συνιστά χειρίστου είδους καιροσκοπισμό.

 Η παύση αναζήτησης του deus ex machina (επιμήκυνση, αναδιάρθρωση, στάση πληρωμών κ.λπ.) που με μαγικό τρόπο θα οδηγήσει στη σωτηρία τη χώρα είναι επίσης η μορφή της ειλικρινούς επικοινωνίας που εκτιμάται. Οπως  και η συνειδητοποίηση της σκληρής εργασίας και των μεγάλων θυσιών που απαιτούνται για την επαναφορά της ελπίδας πρώτα και της ανάπτυξης κατόπιν στη χώρας.


Η πολιτική ευθυκρισία, η πολιτική οξυδέρκεια που συνδέεται με τη γνώση της πολιτικής και της ιστορίας και με την ευφυία είναι εξίσου σοβαρό εφόδιο στους χαλεπούς καιρούς που διανύουμε. Οποιος αντιλαμβάνεται τις τεκτονικές αλλαγές που συντελούνται στο βαθύ υπόστρωμα της κοινωνίας έχει πλεονέκτημα, ιδίως στην περίπτωση που μπορεί να μεταφράσει την οργή σε όραμα, την απαίτηση αλλαγής σε διάθεση για προσφορά και συστράτευση.

Η ανάδειξη συνεργατών και η διαμόρφωση μιας ηγετικής ομάδας που θα είναι ικανή να σχεδιάσει και να υλοποιήσει τις καταστατικές αλλαγές που έχει αυτή τη στιγμή είναι επιπλέον πλεονέκτημα για όσους μπορούν να το έχουν καθώς η κοινωνική βάση αργά αλλά σταθερά αντιλαμβάνεται την ανάγκη μιας ειρηνικής αλλά συνολικής ανατροπής του σαθρού πολιτικού συστήματος.

Υπάρχουν σε κεντρικό και κυρίως σε τοπικό επίπεδο γνωστά πολιτικά στελέχη που να συγκεντρώνουν λίγες από αυτές τις προϋποθέσεις; Που μπορούν να θεωρηθούν ηγετικές φυσιογνωμίες; Πού μπορούν να εμπνεύσουν και να οδηγήσουν την παραπαίουσα κοινωνία;
Κατ’ αρχάς υπάρχουν υγιείς δυνάμεις εκτός προσκηνίου, άνθρωποι που δεν είναι γνωστοί στο ευρύ κοινό διότι απαξιούσαν να ασχοληθούν με την πολιτική και ορθώς έπρατταν. Ομως και από τους νυν αιρετούς γνωρίζω μερικούς και μερικές που υπό όρους θα ήταν δυνατόν αποτελέσουν τμήμα του μελλοντικού σκηνικού. Ονόματα θα πούμε μια άλλη φορά…  

14 σχόλια:

Λαερτης είπε...

Ευθυμήσαμε και θαυμάσαμε την εγωπάθεια ενός ανθρώπου που θα προτιμούσε να ήταν ο ίδιος μέρος του πολιτικού γίγνεσθαι. Να είναι άραγε ίδιον των ανδρών που δεν δέχονται κριτική, η ενέσιμη κατάθεση απόψεων επί παντός επιστητού;

Αναμένοντας τους κοσμοσώτηρες...

Ανώνυμος είπε...

Το άρθρο είναι μια αντικειμενική πολιτική (και καθόλου λαϊκιστική) ανάλυση του ελληνικού προβλήματος που μια πτυχή του μόνο είναι η οικονομική δυσπραγία.
Και έρχεται την κατάλληλη στιγμή. Την ώρα που οι παντός είδους καιροσκόποι όχι μόνο δεν αναλύουν την κρίσιμη κατάσταση αλλά το μόνο που τους ενδιαφέρει είναι να διασωθούν ατομικά.

ΜΙΔΑΣ είπε...

ΕΤΙ ΚΑΙ ΕΠΙ ΞΥΡΟΥ ΑΚΜΗΣ ΕΞΕΣΤΙΝ ΚΛΑΖΟΜΕΝΙΟΙΣ ΑΣΧΗΜΟΝΕΙΝ, ΛΑΕΡΤΗΣ;

Ανώνυμος είπε...

βοιωτέ γράψε τίποτα πιο ειδικό γι αυτούς που... θαυμάζουν την αμορφωσιά, την μετριότητα , την ανικανότητα, την ασχετοσύνη, δηλαδή την πάρτη τους και το χρόνιο βολεμά τους, για να ευθυμήσουμε κι εμείς...

Ανώνυμος είπε...

"ηγετικές φυσιογνωμίες σε τοπικό επίπεδο;" καλό και σύντομο το ανέκδοτο. λες και δεν τους ξέρουμε τόσα χρόνια....για κλητήρες μάλιστα κάνουν...

βοιωτός είπε...

@λαέρτης
όταν προσπαθούμε να παραστήσομε τους καλλιεργημένους φροντίζομε να γράφομε σωστά ελληνικά. Λέμε λοιπόν "παντός του επιστητού" και όχι "παντός επιστητού".
Για τα λοιπά μην τρομάζεις. Θα βρεις τρόπο να επιπλεύσεις. Οπως όλοι οι ελαφρείς.

Οδυσσέας είπε...

Πως φαίνεται όμως ο πανικός και η φτηνή προπαγάνδα μερικών μερικών στυλοβατών του συστήματος;
Πως φαίνεται ότι τρέμουν μην χάσουν όσα με κάθε τρόπο απέκτησαν στους διαδρόμους των κομματικών τους πρώην και νυν φίλων;
Και πως όχι όταν είσαι από κάθε άποψη ανεπαρκής το παραμύθι σου δεν πουλάει πια κι και σε καταλαβαίνουν πια και οι πιο άσχετοι; Αρχίζεις να χρησιμοποιείς κάθε μέσο (από τα αθέμιτα πάντα, μήπως ξέρεις κι άλλα, άλλωστε )που μάθαινες χρόνια και χρόνια με μόνο στόχο μια καρέκλα εξουσίας ή και καρεκλίτσα παραεξουσίας...
Αυτοί βέβαια δεν θαυμάζουν ποτέ άλλους γιατί δεν τους περισσεύει χρόνος από τον απέραντο αυτοθαυμασμό τους για τις...άπειρες ικανότητές τους που όλοι έχουμε παρατηρήσει και επίσης θαυμάσει...

Ανώνυμος είπε...

Ο Λαέρτης και ο Οδυσσέας είναι συγγενείς? Βοιωτέ προτείνω να αναρτήσεις κατάλογο με ονόματα από την Οδύσσεια προς διάθεση για τους κατα καιρούς "ανώνυμους". Ετσι θα αποκτήσει και φιλολογικό χαρακτήρα το blog.

Αχιλλέας είπε...

@ Οδυσσέα η βασιλεία των ανεπαρκών γκεμπαιλίσκων τελειώνει
να σαι σίγουρος.

Παλιός είπε...

Ε, όλα να τα καταπιούμε, αλλά να θέλουν να τους λέμε και "ηγέτες", ντροπή τους.
Κύριε Βοιωτέ αν τους γλύφατε όπως οι περισσότεροι του επαγγέλματός σας και σε τοπικό αλλά και σε κεντρικό επίπεδο , θα ήταν όλα καλά. Μην υποχωρείτε και μην συμβιβαστείτε. Εμείς οι αναγνώστες σας ξέρουμε και το ήθος και τις αρχές σας που δεν τις έχετε πουλήσει τόσα χρόνια.
Αυτό δεν σημαίνει πως συμφωνώ μαζί σας σε όλα. Αλλά δεν μπορώ και να μην πω ότι υπερασπίζεστε ιδέες και αξίες χωρίς να τις βγάζετε σε πλειστηριασμό.
Συνεχίστε, η Βοιωτία σας χρειάζεται.

Ανώνυμος είπε...

Σωστός ο Οδυσσέας!

Ανώνυμος είπε...

πείτε το απλά , τα λαμόγια ανησυχούν...........

Πηνελόπη είπε...

Μνηστήρες = κηφήνες = λεηλασία του δημόσιου πλούτου.

Ανώνυμος είπε...

τι έγινε ρε παιδια; της Οδύσσειας γίνεται εδώ μέσα...