Τετάρτη 28 Ιανουαρίου 2009

Τι είπε ο Χρήστος Γιανναράς στη Λιβαδειά2

Είναι δύσκολο ο πυκνός λόγος του κ. Χρήστου Γιανναρά να απλοποιηθεί και φυσικά χάνει σχεδόν όλη τη γοητεία του όταν μεταφέρεται από εμένα στο δίκτυο. Επιπλέον υπάρχει και ο κίνδυνος να έχουν εμφιλοχωρήσει παρανοήσεις για τις οποίες -αν υπάρχουν- ζητώ προκαταβολικά συγγνώμη (αλλά εγώ πήγα στην παρουσίαση για να "απολαύσω" τον Γιανναρά και όχι για να κρατήσω σημειώσεις...). Φυσικά από την άλλη πλευρά αξίζει η όλη απόπειρα, καθώς σχεδόν όλες οι φράσεις του θα μπορούσαν να είναι ο πρόλογος/εισήγηση για μια εκτεταμένη και οπωσδήποτε γόνιμη συζήτηση. Πιάνοντας λοιπόν το νήμα από εκεί που το αφήσαμε (Τι είπε ο Χρήστος Γιανναράς στη Λιβαδειά1) θα συνεχίσουμε στα όσα διημείφθησαν στην προχθεσινή παρουσία του κ. Χρήστου Γιανναρά στην Λιβαδειά.

Ανατέμνοντας την παθογένεια του ελληνικού πολιτικού συστήματος ο Γιανναράς επεσήμανε και αντέστρεψε μια θεωρούμενη θετική διάσταση του κομματικού συστήματος, μια λεπτομέρεια που ελάχιστοι έχουν προσέξει. Υπάρχουν κόμματα, είπε, που επαίρονται ότι είναι πολυσυλλεκτικά, δηλαδή ευθέως μας λένε ότι δεν αποτελούν παρά μια ένωση ατομικών συμφερόντων χωρίς αρμούς και ιδεολογία, χωρίς πολιτικό άξονα και φιλοσοφικές αναφορές, με μοναδικό στόχο την κατάληψη της εξουσίας. Σε αυτή τη βάση δεν είναι μυστικό, υποστήριξε, ότι η πολιτική δεν χαράσσεται από πολιτικούς αλλά από επικοινωνιολόγους και πώς οι πολιτικοί δεν λένε αυτά που θέλουν να πουν αλλά όσα έχει μετρηθεί ότι θα αρέσουν στους πολίτες.

Ο κ. Γιανναράς αναφέρθηκε στην ιδεολογική τρομοκρατία που ασκείται από μέρος της αριστεράς στα πανεπιστήμια εναντίον όλων των διαφορετικών απόψεων και τη σχιζοφρένεια της ύπαρξης του θεσμού του πανεπιστημιακού ασύλου που όμως προστατεύει μόνο τις αρεστές στο πανεπιστημιακό κατεστημένο ιδέες.


Οταν ο λόγος πέρασε στο κοινό η συζήτηση δεν απογειώθηκε. Οι ερωτήσεις /τοποθετήσεις δεν έφευγαν την κοινοτοπία, δεν θα τις χαρακτήριζα εύστοχες, όμως ο κ. Γιανναράς απάντησε φυσικά ευγενικά σε όλους. Απάντησε δε και σε ορισμένα που δεν ερωτήθη, τα οποία είναι και τα πλέον προωθημένα και αξιόλογα μέρη της πολιτικής του σκέψης.
Ας σημειώσω εδώ ότι τον λόγο σε τέτοιες εκδηλώσεις λαμβάνουν όσοι είναι συνηθισμένοι να ομιλούν δημόσια. Από άποψη αυτή υπάρχει ένα ερώτημα ειλικρίνειας: αν δηλαδή ένα πρόσωπο προβεβλημένο παρεμβαίνει στη διαδικασία από γνήσιο ενδιαφέρον ή επειδή συνηθίζεται, επειδή πρέπει; Δεν γνωρίζω την απάντηση.
Πάντως αφού καθιερώσω "το τεκμήριο της αθωότητας στην παρέμβαση" οπότε θα δεχθώ ότι η συμμετοχή στη συζήτηση εκπορευόταν από γνήσια αγωνία, θα επισημάνω τις τοποθετήσεις/ερωτήσεις τριών κυριών: η κ. Α. Γεωργιάδου, η κ. Κ. Παπαβασιλείου και η κ. Γ. Πούλου, στάθηκαν περισσότερο κοινωνικά και λιγότερο πολιτικά απέναντι στη διαπιστωμένη κρίση που βιώνει η ελληνική κοινωνία προτείνοντας κατά σειρά την έμφαση στην εκπαίδευση η πρώτη, την αλλαγή νοοτροπίας από την ίδια την οικογένεια η δεύτερη και στην ακρόαση των αιτημάτων των νέων η τρίτη.

Από όσα φοβερά και τρομερά περιέλαβε στις απαντήσεις του ο κ. Χρήστος Γιανναράς θα σημειώσω επίσης μερικά που εγώ θα ονόμαζα ενδιαφέρουσες εμμονές του κ. καθηγητού, μερικές ιδέες όχι μόνον πρωτότυπες ή καλοδουλεμένες αλλά σχεδιασμένες να προσφέρουν λύσεις στο αδιέξοδο.
Τα έθνη, είπε ο κ. Γιανναράς, ολοκληρώνουν μια πορεία και όταν οι ζωογόνες δυνάμεις της συνοχής τα εγκαταλείψουν εξαφανίζονταισ στη σκόνη της Ιστορίας. Μερικές φορές συνέχισε συμβαίνει η θαυματουργή αντιστροφή και αναφέρθηκε στο προσφιλές του παράδεγμα με τη Ρωσία και τον Βλάντιμιρ Πούτιν. Η Ρωσία πριν από 10 χρόνια ξεψυχούσε βυθισμένη στην παρακμή, στην πείνα, στη φτώχεια και τον αλκοολισμό και ήρκεσαν 8 χρόνια της ηγεσίας του Πούτιν για να ξαναγίνει υπερδύναμη, υποστήριξε ο Γιανναράς και οι αντιστοιχίες με την ελληνική πραγματικότητα είναι τόσο προφανείς που δεν χρειάζεται να επεκταθώ. Να σημειώσω μόνο την έμφαση στον Πούτιν, που δεν υποκρύπτει αλλά ευθέως καταδεικνύει ότι ο χαρισματικός ηγέτης είναι απαραίτητος για την έξοδο από την πολυσχιδή κρίση.
Σε ένα άλλο επίπεδο ο Χρήστος Γιανναράς επανήλθε με μια ακόμη ενδιαφέρουσα εμμονή του: στην Ελλάδα, είπε, επενδύσαμε πολλά στην αύξηση του κατά κεφαλήν εισοδήματος ενώ έπρεπε να επιμείνουμε στην αύξηση της κατά κεφαλήν καλλιέργειας. Αυτό θα ήταν πραγματικά αποδοτικό σε βάθος χρόνου και σε ποιότητα ζωής.
Τέλος, ένα σημαντικό τμήμα της συζήτησης περιστράφηκε στην εκπαίδευση και την παιδεία. Απαράδεκτος είναι ο μαθητικός συνδικαλισμός, ισχυρίστηκε ο κ. Γιανναράς, και υποστήριξε ότι το σχολείο πρέπει να αποτελεί άσκηση για τον μελλοντικό ρόλο του πολίτη και όχι πεδίο κομματικών και πολιτικών αντιπαραθέσεων. Η απουσία ιεραρχίας, ιεραρχίας που είναι εκ των ων ουκ άνευ προϋπόθεση για την ορθή λειτουργία του σχολείου, η έλλειψη επί 30 χρόνια οιασδήποτε αξιολόγησης και η ελαστική βαθμολόγηση που έχουν παγιωθεί ως δήθεν προοδευτικά μέτρα έχουν οδηγήσει την ελληνική εκπαίδευση στην ανυποληψία, είπε ο κ. Γιανναράς, που δεν παρέλειψε να προτείνει για μια ακόμη φορά την καθιέρωση της ομοιόμορφης αμφίεσης/εμφάνισης των μαθητών στα σχολεία της χώρας, ως μέτρο δημοκρατίας.
Πάνω απ' όλα όμως παιδεία είναι ο δάσκαλος και ο δάσκαλος κατά τον κ. Γιανναρά διακρίνεται για το εξής ένα προσόν του: την ανιδιοτέλεια. Ολα τα άλλα έπονται.
Σκεφτείτε το. Εγώ θα επιχειρήσω το Σαββατοκύριακο που υπάρχει λίγος χρόνος να γράψω ένα τρίτο σημείωμα (σκέπτομαι από τώρα τον τίτλο αλλά δεν ξέρω πού θα καταλήξω): Τι πρεσβεύει ο Γιανναράς;

29 σχόλια:

βοιωτός είπε...

Φυσικά είπε και άλλα: για την καθλιπτική επιρροή της τηλεόρασης και για τις λίστες ανεπιθυμήτων, για τους αποδομιστές, για την Αμερική και για τον μεταφυσικό άξονα. Αλλά, ας ερχόσαστε...

Βιβλιοπωλείο ΣΥΓΧΡΟΝΗ ΕΚΦΡΑΣΗ - ΛΑΜΠΡΟΠΟΥΛΟΣ ΝΙΚΟΣ είπε...

Βοιωτέ
Ενώ παρουσιάζεις πολύ καλό ρεπορτάζ της εκδήλωσης με εύστοχες επισημάνσεις στα χαρακτηριστικότερα σημεία της ομιλίας Γιανναρά, εγώ αναγκάζομαι να παρέμβω προκειμένου να αποτρέψω τυχόν παρανοήσεις σε ασήμαντα ζητήματα που όμως μπορεί να προκαλέσουν προβλήματα.
Για την αποφυγή παρεξηγήσεων σχετικά με το στίγμα της θέσης του κ. Γιαννάκη - καθώς επισημαίνεις ότι βρισκόταν στις πίσω θέσεις του βιβλιοπωλείου - πρέπει να πω ότι αυτό δεν ήταν αποτέλεσμα κάποιας μειωτικής ή εν γένει απαξιωτικής συμπεριφοράς προς το πρόσωπό του, αλλά αποτέλεσμα απαρέγκλιτης επί δύο δεκαετίες τακτικής μας, να μην προσκαλούμε και να μη δεχόμαστε κανέναν με τη δημόσια ή επαγγελματική του ιδιότητα έχοντάς του εξασφαλισμένη θέση και μικρόφωνο (γι αυτό ακριβώς και οι εμφανίσεις τους είναι σπανιότατες). Η είσοδος στις εκδηλώσεις μας είναι ελεύθερη σε όλους και όλοι αντιμετωπίζονται με τον ίδιο σεβασμό και με τον ίδιο ακριβώς τρόπο. Κάθονται αν βρουν θέση και όπου τη βρουν ενώ το μικρόφωνο το παίρνουν μόνο για ερώτηση επί του θέματος. Και αφού αναφέρθηκαν τα ονόματα της κ. Πούλου και της κ. Παπαβασιλείου καλό είναι να αναφέρουμε ότι η μία καθόταν σε κάποια σκαλοπάτια η δε άλλη αρκετή ώρα όρθια.

Βιβλιοπωλείο ΣΥΓΧΡΟΝΗ ΕΚΦΡΑΣΗ - ΛΑΜΠΡΟΠΟΥΛΟΣ ΝΙΚΟΣ είπε...

Όλα τα παραπάνω χάριν της σημειολογίας στην οποία αναφέρθηκε ιδιαίτερα ο κ. Γιανναράς.

βοιωτός είπε...

@σύγχρονη έκφραση,
ευχαριστώ κατ' αρχάς για τις θετικές κρίσεις που με αφορούν.

Θεωρώ ότι η αναφορά μου στον κ. Γιαννάκη είναι θετική, δεν νομίζω ότι υπάρχει περιθώριο παρεξήγησης. Επικροτώ επίσης τη στάση του βιβλιοπωλείου στο ζήτημα των -ας πούμε- επωνύμων, στάση που θα έπρεπε να τηρείται από όλους, σε όλες τις εκδηλώσεις (ίσως και με αίτημα των ίδιων των αιρετών) αλλά δυστυχώς δεν τηρείται.

Δεν μου αρέσει η αποστροφή σου "γι αυτό ακριβώς και οι εμφανίσεις τους είναι σπανιότατες". Θεωρώ ότι υπερβάλλεις και νομίζω ότι η ομαδοποίηση δεν είναι καλός και κυρίως δίκαιος σύμβουλος.

Ανώνυμος είπε...

ταραχες του δεκεμβρη....ο φιλοσοφος χρηστος γιανναρας...εξω απο φατριες...φωτισμενες δεσποτιες...επαρχιωτικο κοινο...ΠΟΣΟ ΑΝΑΠΑΡΑΓΕΤΑΙ ΤΟ ΚΑΤΑΘΛΙΠΤΙΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ ΠΟΥ ΚΑΤΑΠΟΛΕΜΑ....βρε επαρχιωτακια σας θαμπωσε η κυριαρχη κενολογια ΤΟΥ ΚΑΘΗΓΗΤΟΥ.. καθε βραδυ τα ιδια δεν βλεπετε και ακουτε στα τηλεοπτικα δελτια...ΑΙΝΤΕ ΚΑΙ ΕΝΑΣ ΠΟΥΤΙΝ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ... ΚΑΙ ΜΑΖΕΨΤΕ ΤΟΝ ΚΑΘΩΣΠΡΕΠΙΣΜΟ ΣΑΣ ακου στις πισω θεσεις ο κυριος ΒΟΥΛΕΥΤΗΣ. ΦΙΛΟΣΟΦΙΚΗ ΣΥΖΗΤΗΣΗ ΣΟΥ ΛΕΝΕ ΜΕΤΑ.. ΕΠΑΡΧΙΩΤΙΣΜΟΣ ΣΕ ΟΛΟ ΜΕΓΑΛΕΙΟ...ΕΡΧΕΤΑΙ Η ΑΝΟΙΞΗ

Ανώνυμος είπε...

Τι να πει κανείς για το Γιανναρά, πολλώ μάλλον δε ων ανεπαρκής;
θα σταθώ όμως λίγο στο ανιδιοτελές.
μπορούν άνθρωποι κατεξοχήν α-γράμματοι, ακαλλιέργητοι, στερημένοι και καταπιεσμένοι στις προσδοκίες και τις επιθυμίες τους, να είναι ανιδιοτελείς;
δεν προαπαιτείται ένα επίπεδο ζωής και σκέψης που να μην τους εισήγαγε απλώς ανασφάλειες και κοινωνικά σύνδρομα μειονεξίας;
η ανιδιοτέλεια προυποθέτει ψυχικό κάλλος,ελεύθερη σκέψη και βούληση και ως συνεπάγωγο, ερωτική προσέγγιση και αφή των πραγμέτων. αυτό πάλι προυποθέτει ισχυρές αξίες και σταθερο προσανατολισμό.
ο μέσος νεοέλληνας δεν τα έχει ούτε ως κληρονομιά, ούτε ως εθισμό, πολύ δε περισσότερο ως προσωπική κατάκτηση.

παίζει στους πόλους κακομοιριά και φοβικότητα μεν, μικρολαμογιά και συλλογική συνενοχή δε.

Ανώνυμος είπε...

όμως βοιωτέ, τι όμορφη που μοιάζει η ζωή κάτι στιγμές που κάτι αναδεύεται, κάτι ξεκινάει, κάτι συγκινεί.

Ανώνυμος είπε...

(1) Ο αγράμματος κι ο ακαλλιέργητος μπορεί να και και ανιδιοτελής. Ο στερημένος κι ο καταπιεσμένος λιγάκι δύσκολο.
(2) Η ιδιοτέλεια μπορεί να έχει διαφορετικές εκφάνσεις, πχ. το να προσβλέπεις στην αναγνώριση των απόψεών σου είναι μια μορφή ιδιοτέλειας.

βοιωτός είπε...

Ανοιξη,
ο μηδενισμός είναι πολύ καιρός που έχει πάψει να αποτελεί μόδα και να εντυπωσιάζει τα κάπως ώριμα κορίτσια αλλά φαίνεται εδώ στην επαρχία δεν σου το είπαν.

Και το άλλο: πώς ξέρεις εσύ τι παίζουν τα δελτία των 8; Μήπως επειδή δεν τα χάνεις ποτέ;

Τέλος, ο καθωσπρεπισμός είναι πολύ καλύτερος απο το χυμείο, έχε το υπ¨όψιν σου. Αν όχι για σένα για τη φουκαριάρα κ.λπ.

Ανώνυμος είπε...

ο ακαλλιέργητος μέτοικε αναγκαστικά εμφανώς ή όχι είναι φοβισμένος.
δεν ξέρει κι ούτε μπορεί να σταθεί ως αυτόνομη παρουσία.
συνεπώς δεν μπορεί να είναι ανιδιοτελής.
πράγματι υπάρχουν πολλές κλίμακες αλλά νομίζω βασική διαφορά είναι το αν η ιδιοτέλεια επιφέρει συνέπειες στους άλλους.
γιατί αν φτιάχνω μια ζωγραφιά κι επιθυμώ να αρέσει, είναι μια κατα πλάσμα ιδιοτέλεια, ενώ αν κάνω κακό για να κερδίσω, ή δεν προσφέρω για να μη χάσω, αυτό είναι το πραγματικά ιδιοτελές.

Unknown είπε...

Και γιατί παρακαλώ ο ακαλλιέργητος είναι αναγκαστικά φοβισμένος; Και γιατί ο φοβισμένος είναι αναγκαστικά ιδιοτελής;
Η ιδιοτέλεια δεν έχει σχέση με "συνέπειες" αλλά αποκλειστικά και μόνο με προσωπικό όφελος. Αν κάνω, όχι το κακό, αλλά το καλό για να κερδίσω τότε παύω να είμαι ιδιοτελής;

Ανώνυμος είπε...

Βοιωτέ,
"Πολλοί ενθουσιάστηκαν, λίγοι κατάλαβαν", είχε πει κάποτε ο Σεφέρης. Νομίζω ότι ισχύει και για τον Χ. Γιανναρά το σχόλιο και δεν αφορά σε αυτόν, αλλά στο ακροατήριό του.
Αλλιώς," το έργο πέτυχε, ελπίζω να πετύχει και το κοινό".

Ανώνυμος είπε...

γιατί βρέννε, για να το πω πολύ απλά,αν είμαι π.χ εκπαιδευτικός κατ επιλογήν, αν αγαπώ τους μαθητές κι ενδιαφέρομαι να τους μεταδώσω δυο πράγματα, να γίνω αφορμή να σκεφτούν και να μάθουν κάτι, αν η παρουσία μου απαλλαγμένη από ανασφάλειες κι επιτηδεύσεις τους ανοίγει ένα δρόμο,ένα παράθυρο, αυτό ακόμα κι αν θα γυρίσει σε μένα ως φήμη ή σεβασμός ή ως αγάπη δεν συνιστά ιδιοτέλεια διότι δεν έχει αυτό το κίνητρο και αυτή την πρόθεση.
τώρα ο ακαλλιέργητος λειτουργεί με βάση τα ενστικτα.
ένα εξ αυτών της αυτοσυντήρησης τον καθιστά αναγκαστικά ιδιοτελή.
φοβισμένος δε εννοώ κατ ουσίαν. διότι ο φόβος είναι ψυχολογική βάση του συμφέροντος.
όταν νιώθω ότι απειλούμαι, γενικώς όταν προσλαμβάνω έτσι τον κόσμο, επειδή δεν έχω το οπλοστάσιο να τον αντιληφθώ και να τον διαχειριστώ, φοβάμαι.

Ανώνυμος είπε...

Tα σχολεία ως κτίρια είναι χάλια και δεν καλλιεργούν καμία αισθητική. οι καθηγητές που δουλεύουν στο δημόσιο γκρινιάζουν για τα λίγα χρήματα που παίρνουν δουλεύοντας ελάχιστα και μετά κάνουν ατέλειωτες ώρες ιδιαίτερα με πολλά και αφορολόγητα λεφτά. Κανείς δεν μίλησε γι' αυτά ως αφορμή και αιτία κατάρευσης του εκπαιδευτικού συστήματος και ανυποληψίας εκ μέρους των μαθητών όλου του συστήματος και των αξιών του. Και καλά κάνουν. Το είπε και ο Γιανναράς ότι τα παιδιά έχουν αλανθαστο ένστικτο.

Ανώνυμος είπε...

κανείς δε μιλάει για την απλή αλήθεια στην ελλάδα, φίλε μου.δεν είναι και σικ!

Ανώνυμος είπε...

Μια ερώτηση.Πόσες φόρες έχει 'ερθει ο Γιάνναρας στή Λιβαδειά για τον ίδιο λόγο? Την πώληση βιβλίων του φυσικά.Με ιδιόχειρη υπογραφή βεβαίως με ή χωρίς αφιέρωση ώς Αλίκη Βουγιουκλακη.Νομίζω οτι και ο Καστοριάδης το ίδιο έκανε.

βοιωτός είπε...

ΑΝ,
Και τι έπρεπε κατά τη γνώμη σου να κάνουν; Να πιάσουν κάνα βουλευτή να διοριστούν στον ΟΤΕ και να πίνουν καφέδες στον πεζόδρομο;

Ανώνυμος είπε...

Τι εννοείς ανιδιοτέλεια να μην διαθέτουν τα βιβλία τους επ αμοιβή;
δηλαδή σταθερές δεν υπάρχουν σε τίποτα. επικίνδυνο φίλε μου.

Ανώνυμος είπε...

Φυσικά, Ροζαλία, να μην πωλούν τα βιβλία τους και να κυκλοφορούν...τρισάθλιοι και ρακένδυτοι οι διανοούμενοι, που παράγουν σκέψη και συμβάλλουν στην καλλιέργεια όσων επιθυμούν να μορφωθούν, ΄
την ίδια στιγμή που οι αμόρφωτοι επιτήδειοι υπερ-πλουτίζουν και εισπράττουν και χειροκροτήματα.

Ανώνυμος είπε...

Οι παρανοήσεις από νοήμονα όντα είναι επιεικώς απαράδεκτες! Φαίνεται ότι εκείνο το βράδυ του ‘89 στο γαλλικό ινστιτούτο Αθηνών ο Κορνήλιος Καστοριάδης μοίραζε αυτόγραφα όπως και τόσες άλλες φορές... Η εξίσωση προς τα κάτω φιλόσοφος ο Καστοριάδης «φιλόσοφος» και ο Γιανναράς είναι άκρως απλουστευτική και επικίνδυνη. Ο κ. Γιανναράς στον δυτικό κόσμο μαζί με τον Ιωάννη Ζηζιουλα είναι οι μόνοι ορθόδοξοι έλληνες θεολόγοι που είναι γνωστοί μέσα από το έργο τους. Στο ελληνικό κοινό ο κ. Γιανναράς είναι γνωστός ως σχολιαστής της επικαιρότητας αρθρογραφώντας στο Βήμα , παλαιοτέρα και την Καθημερινή. Θεολόγος λοιπόν ο κ. Γιανναρας και επιφυλλιδογράφος Αν θεωρείται «φιλόσοφος» ας υπάρξουν μερικά παραστατικά! -Ποια η φιλοσοφική μέθοδος που χρησιμοποιεί ; - Ποια η συνεισφορά του στη φιλοσοφία τι καινούργιο κομίζει; - Ποιες οι αναφορές στη διεθνή βιβλιογραφία για τον «φιλόσοφο» και το έργο του; Τι είπε και τι δεν είπε ο θεολόγος Χρήστος Γιανναράς..... Για την κρίση του θεσμού της παιδείας: -Οφείλεται στην ύπαρξη του πανεπιστημιακού ασύλου στην ανεπάρκεια των δασκάλων και καθηγητών ,την έλλειψη ομοιομορφίας στην ένδυση και την ελαστική βαθμολογία. Τρέμε Πρετεντέρη! - Ούτε νύξη για την μεθοδευμένη απαξίωση της δημόσιας εκπαίδευσης προς όφελος της ιδιωτικής - Καμία νύξη για το χαμηλότερο ανά την Ευρωπαϊκή επικράτεια δαπανώμενο ποσό για κάθε εκπαιδευόμενο(μαθητή , φοιτητή) -Τίποτα για τους κυβερνώντες, Μπαμπινιώτηδες, Βερεμήδες και άλλους που αλληλοσπαράσσονται για το ποιος θα είναι πρόεδρος σε επιτροπές και διοικητικά συμβούλια. Για την πολυσχιδή οικονομική και πολιτική κρίση. Πολλά βαθυστόχαστα ,όμως, όπως: -Ένας Πουτιν για την Ελλάδα: οι Ενωμένες Πολιτείες της Αμερικής τον βρήκαν(Ομπάμα). Έχει και παιδικό χαμόγελο και φέρεται με αβρότητα και αγάπη στην γυναίκα του(Τόλμη και Γοητεία) -Η αγραβάτωτη αναίδεια ακκίζεται προκλητικά από το βήμα του κοινοβουλίου..... Και άλλα...../.................................................................... Ο θεολόγος Χρήστος Γιανναράς είναι ο ίδιος ακαδημαϊκός και πανεπιστημιακός δάσκαλος που ζητά να γίνει εθνοκάθαρση στην Θράκη...(καθημερινή 19 -3-06) -Για τον θεολόγο κ. Γιανναρά στην μεγάλη θεσμική κρίση του καπιταλισμού δεν απαιτείται η ανατροπή του συστήματος, μια κοινωνία όπου οι άνθρωποι είναι πάνω από τα κέρδη δεν είναι εφικτή….. -Γι αυτό περιφέρεται ανά την Ελλάδα με κοινό όπως αυτό που περιγράφετε αναμασώντας τηλεοπτικά στερεότυπα εύληπτα , εύπεπτα και ευπώλητα! - -

Ανώνυμος είπε...

Φαίνεται φίλε έχεις "βουτήξει" βαθιά στη φιλοσοφία,,
κανεις δεν είπε το γιανναρά φιλόσοφο.
αλλά διαννοούμενος. ούτε;
δηλαδή είχαμε πλάτωνα, αριστοτέλη, τέλος;
σε πειράζει η θεολογική του ταυτότητα; γιατί; δεν δικαιούται και υποχρεούται ο καθένας απ όπου προσεγγίζει τον κάσμο τον ερμηνεύει και τον αναλύει να το απευθύνει, όταν μάλιστα το τεκμηριώνει με τις γνώσεις του και το ισχυροποιεί με την ευρύτητα της αντιληπτικότητάς του;
πρέπει να δηλώνει ανατροπή, επενάσταση;
κι έτσι ναναι, μέχρι να ωριμάσει η βιοτική συνθήκη για ανατροπή, πάντα κάποιοι προχωρημένοι ψυχοπνευματικά, προχωρούν νωρίτερα, ταχύτερα.
ή μήπως πρέπει όλοι να αντιλαμβανόμαστε με τον ίδιο πατροπαράδοτο τρόπο;

Ανώνυμος είπε...

Οι παρανοήσεις από νοήμονα όντα είναι επιεικώς απαράδεκτες! Ούτε ο Καστοριάδης μπορεί να θεωρηθεί φιλόσοφος ούτε βεβαίως ο Γιανναράς, αν και ο τελευταίος είναι, ομότιμος πλέον, καθηγητής της φιλοσοφίας. Διανοητές, ναι, πολιτικός ο πρώτος, πολιτιστικός ο δεύτερος. Ο Γιανναράς θεολογίζει αλλά δεν είναι θεολόγος, αν και η ανάγνωσή του περί της κοινωνικο-πολιτιστικής συγκρότησης της "καθ' ημάς ανατολής" θα μπορούσε να εκληφθεί ως μια νέα θεολογία, αυτό όμως είναι μια άλλη συζήτηση. Περί της όψιμης(;) ακραία συντηρητικής και με στοιχεία παρελθοντοπληξίας στάσης του θα συμφωνήσω με τον προλαλήσαντα Ανώνυμο και δεν έχω να πω τίποτε άλλο παρά μωραίνει Κύριος ον βούλεται απωλέσαι.

Υ.Γ. Ο προλαλήσας Ανώνυμος αναφέρεαι προφανώς σ' αυτό το άρθρο. Ότι ο Χ.Γ. ένα χρόνο μετά γράφει κάτι τέτοιο πιστοποιεί, νομίζω, ότι το άστατο θυμικό του έχει παραγκωνίσει τον συνεπή Λόγο.

βοιωτός είπε...

Το να διαφωνείς με κάποια πρόταση ενός διανοητή δεν αποτελεί τεκμήριο αξίας της σκέψης του. Νομίζω ότι είναι σαφές.

Ο Αριστοτέλης μιλούσε για λαούς φύσει δούλους, ο Πλάτων για κοινοκτημοσύνη παιδιών κ.λπ. Τι σημαίνει;

Δεν έχω πολύ χρόνο αλλά θα γράψω μια ιστορία που προσωπικά "μου άνοιξε το μυαλό". Συγγνώμη για τα ακατάστατο της γραφής.



Σε μια άλλη διάλεξη, του Πασκάλ Μπρικνέρ που τότε ήταν ανερχόμενος και δημοφιλής, ακούσαμε για τη σχέση διανόησης και media και κατόπιν πήγαμε για καφέ. Εγώ, μια φίλη, και ένας φίλος δημοσιογράφος αλλά παραδόξως "εγγράμματος", 50άρης τότε.

Αρχίσαμε λοιπόν εγώ και η φίλη (όπως παρατηρώ από τότε ότι λένε πολλοί στις διαλέξεις) ότι σε αυτό έχει δίκιο ο Μπρικνέρ, αλλά στο άλλο έχει λάθος, στο τρίτο είναι σωστός, στο τέταρτο τα θαλάσσωσε κοκ.

Ο 50άρης δεν μιλούσε καθόλου. Του λέμε σε μια φάση εσύ δεν θα πεις τίποτα για τον Μπρικνέρ. Λέει με ένα υπόγειο χαμόγελο αυτό που έχουν οι καλοί άνθρωποι όταν σκαρώνουν πονηριά, ότι η γνώμη του είναι ότι ο Πασκάλ Μπρικνέρ είναι ένας ανόητος, ένας βλάκας. Εκπλαγήκαμε, γιατί το λες αυτό, πού το στηρίζεις;
Κοιτάξτε, λέει ο "εγγράμματος", ο Μπρικνέρ κάθεται και σπαταλάει τον χρόνο του διαβάζοντας και ψάχνοντας και γράφοντας βιβλία για να βερι κάποιες απαντήσεις.
Μα, γιατί τι έπρεπε να κάνει του λέμε εμείς.
Στοιχειώδες. Να ρωτήσει εσάς που τα γνωρίζετε όλα, μας λέει χαμογελώντας. Τώρα, πριν λίγο, δεν λέγατε ότι αυτό είναι σωστό το άλλο λάθος κ.λπ.;
Δεν ξέρω να έγινα αντιληπτός, μάλλον όχι, αλλά θα επανέλθω. πάντως δεν έχει σχέση με την κριτική που οφείλουμε να ασκούμε σε ΄όλους, καθηγητές και μαθητές. Αλλο λέω...

Ανώνυμος είπε...

Το χειρότερο δεν είναι να μην 'βλέπεις', το χειρότερο είναι να αρνείσαι να δεις.
και αν αξιωθείς να δεις να κλείνεις μόνος σου τα μάτια.

Ανώνυμος είπε...

"Tί θα απομείνει άπο τη φιλοσοφία του εικοστού αιώνα" ρώτησαν τον Γάλλο φίλοσοφο Εντγκαρ Μορεν. " Το έργο του Κορνηλιου Καστοριάδη" απάντησε.

Ανώνυμος είπε...

"Tί θα απομείνει άπο τη φιλοσοφία του εικοστού αιώνα" ρώτησαν τον Γάλλο φίλοσοφο Εντγκαρ Μορεν. " Το έργο του Κορνηλιου Καστοριάδη" απάντησε.

Ανώνυμος είπε...

Ωραίος ο Μορέν! Πάει ο Βιττγκενστάιν, πάει ο Χάιντεγγερ, πάει ο Πόππερ, πάει ο Αντόρνο, πάει ο Αλτουσσέρ, πάει ο Σάρτρ, πάει ακόμη κι ο ίδιος! Συμπέρασμα: Δεν παίρνουμε εντελώς τοις μετρητοίς ό,τι εκφωνείται σε επικήδειους. Χωρίς να υποτιμώ τον Καστοριάδη, βεβαίως.

Ανώνυμος είπε...

ο Αλτουσέρ δεν είναι αυτός που στραγγάλισε την γυναίκα του;μεγάλος φιλόσοφος!!!!!!μην τον χάσετε!!! άντε ρε ξυπνάτε μισομορφωμένοι του κ....!Τοκοψα μόνη μου για να μην το κοψει.

Ανώνυμος είπε...

Πράγματι, ο Αλτουσσέρ σκότωσε τη γυναίκα του - τη στραγγάλισε συγκεκριμένα αν ενδιαφέρεστε για λεπτομέρειες επιπέδου CSI. Είμαστε στ' αλήθεια μισομορφωμένοι του κώλου αλλά τουλάχιστον συνεχίζουμε να την παλεύουμε. Είχα την ψευδαίσθηση ότι μια σημερινή φοιτήτρια θα μπορούσε να αρθρώσει κάτι περισσότερο από μια τυπική ad hominem πολεμική, αλλά...