Ψηλά τη χτίζεις τη φωλιά, Πειραιώτισσα
Παραγγελιές δεχόμεθα.
Η "Πειραιώτισσα" του Γιάννη Παπαϊωάννου είναι ένα από τα ωραιότερα ρεμπέτικα, κατά τη γνώμη μου. Εδώ, σε αυτή την εκτέλεση, ο Μανώλης Δημητριανάκης διασκευάζει την πρώτη στροφή, κακώς, καθώς η οriginal είναι κατά πολύ πιο δραματική με το καταπληκτικό ρήμα "αφάνισα", που δίνει μια διάσταση ερωτικής απελπισίας, τόσο γνωστή και τόσο ξεχωριστή σε ολόκληρο το φάσμα του ρεμπέτικου τραγουδιού.
Η μουσική είναι, όπως είπαμε, του Γιάννη Παπαϊωάννου. Πρώτη εκτέλεση από τη Σωτηρία Μπέλλου με τον Στελάκη Περπινιάδη.Να οι στίχοι του Κώστα Μάνεση.
Απ' την ώρα στο λιμάνι
που σε μπάνισα
την καρδούλα μου κυρά μου
την αφάνισα
Σαν και σένα άλλη γυναίκα
δεν εγνώρισα
στην αγάπη πιο πλανεύτρα
και πιο γόησσα
Πειραιώτισσα το έχεις
μες στο αίμα σου
να τρελαίνονται οι άντρες
μ' ένα βλέμμα σου.
Το "Ψηλά τη χτίζεις τη φωλιά" είναι ένα μεγάλο τραγούδι, ένα διαμάντι της ελληνικής μουσικής. Φυσικά το έγραψε εξ ολοκλήρου και το τραγούδησε πρώτος ο σπουδαίος Μάρκος Βαμβακάρης.
Να οι στίχοι, που αντλούν από την πιο βαθιά ελληνική παράδοση, σοφά και μελωδικά ταιριασμένοι με τον μουσικό πλούτο της Ανατολής και τις φραγκοσυριανές επιρροές στη ζωή του Μάρκου.
Ψηλά τα παραθύρια σου
και μακριά κοιτούνε
κι όταν με δούνε κι έρχουμαι,
δίχως αέρα κλειούνε
Ψηλά τη χτίζεις τη φωλιά
και θα λυγίσει ο κλώνος
και θα σου φύγει το πουλί
και θα σου μείνει ο πόνος
Βασιλικό στη γλάστρα σου,
φυτεύεις και ποτίζεις
Εγώ δε θα περάσω πια,
γιατί με βασανίζεις
11 σχόλια:
Είχε μιαν εμμονή με τα ψηλά παράθυρα - μήπως υστερούν τα "μπλε παράθυρα"; -ο Βαμβακάρης,
την ίδια που είχε και με την τέχνη του υψηλού.
Κρεσέντο μουσικού κάλλους.
ωραία τα κομμάτια βοιωτέ.
θα παραθέσω εδώ κάτι που διάβασα για τον Μάρκο.(π.Κουνάδης)
.. έτσι αυτή η μορφή η τόσο οικεία και αληθινή που έμοιαζε να ξεπροβάλει μέσα από παλιές φωτογραφίες των προγόνων μας, δεν θέλησε να μας κρύψει, ούτε προσπάθησε να ξεχάσει καμιά από τις αμαρτίες της. κάτι που ερχόταν σε κατευθείαν αντίθεση με κάθε μικροαστική συνήθεια και ηθική.
φαινόταν και φερόταν σαν να ήταν εκπρόσωπος όλων εκείνων των διαφορετικής προέλευσης κοινωνικών ομάδων που προσπαθούσαν να αμυνθούν - στη φάση εκείνη-ίσως και χωρίς επιτυχία κάποτε, σ ένα απαράδεκτο πρότυπο συμπεριφοράς, που πρόβαλε ως τρόπο ζωής η λεγόμενη κυρίαρχη ιδεολογία μέσα από τις ομάδες εξουσίας της.
αν και ήταν περισσότερο ασυνείδητη και ενστικτώδης η άμυνα αυτή, η εν γένει στάση του τον έδενε πιο πολύ και με μια από τις παλιότερες υποσχέσεις που είχε δώσει στον εαυτό του και που κατεγράφη σ ένα από τα πρώτα του τραγούδια.
.... εγώ μάγκας γεννήθηκα και μάγκας θα πεθάνω..
μιλούσε για τους μάγκες με απέραντο θαυμασμό που ήταν ανεξήγητος για μας που μόλις μπαίναμε στην προσπάθεια ερμηνείας και προσέγγισης αυτών των όρων.
ήταν απρόσμενη η απάντηση που μας έδωσε, όταν κάποτε χαρακτήρισε κάποιον απ την παρέα ως τον καλύτερο μάγκα:
... αυτός ήταν μάγκας μας είπε. δεν πείραξε ποτέ κανένα!(
Η ανοιχτή μου παρένθεση δεν είναι τυχαία.
Για τον εαυτό του είχε γράψει
ήμουνα μάγκας μια φορά
με φλέβα αριστοκράτη
τώρα θα γίνω δάσκαλος
σαν τον σοφο Σωκράτη...
μάγκες το καλύτερο του Μάρκου είναι αυτό που λέει όσοι γινούν πρωθυπουργοί.δεν ξέρω τον τίτλο .τα λέει όλα και εκφράζει αληθινά το λαό. ακούστε το αξίζει πολλά.
σ ένα αστεράκι με μαγκιά, να ευχηθώ, να ..φύγει μπροστά.
η καθήλωση και ο ρεαλισμός δεν είναι τα φτερά που χρειάζεσαι για να απογειωθείς.
φύγε λοιπόν, γιατί κάποτε κάνεις ταμείο.
και μη σου βγει πως χρωστούσες στον εαυτό σου. δεν θα αναστρέφεται.
stin livadeia pane ta trenakia peda dothe kai oi mages pou nomizoun oti einai forane foustes kai oi proedroi koroideuontai den exoun mia
οι μάγκες δεν υπάρχουν πια
τους πάτησε το τραίνο
όχι δα ρε ανώνυμε.
δεν έχεις ακόυσει το εγω μαγκας φαινόμουνα να γίνω από μικράκι καταλαβα τα έξυπνα κι εμαθα μπουζουκάκι;
για όσους παραμένουν μαγκες στην εποχή των φλώρων, των ντιντήδων, των αδερφών νοσοσκόμων κλπ.
..ki αν μια άλλη μ είχε μπλέξει με καμώματα, σ αγαπω κι ήρθα κοντά σου πριν τα ξημερώματα...
τότε λέει που η επίσημη καθοδηγητική αριστερά τιμωρούσε τους εκ των μελών της αρεσκόμενους στο ρεμπέτικο, διότι δεν είχε επεναστατικούς στίχους συνάδοντες με τους ιερούς σκοπούς της επαναστασης..
Δημοσίευση σχολίου