Παρασκευή 27 Αυγούστου 2010

Αντιγόνη

Μια ενδιαφέρουσα συζήτηση που χρειάζεται γνώμες. Δείτε

Αντιγόνη

2 σχόλια:

Υπνοβάτης είπε...

Ένα μικρό σχόλιο για την πολύ αξιόλογη συζήτηση των τριών συνομιλητών στο αντίστοιχο μπλογκ.
Οι περισσότερες ερμηνείες εστιάζουν στην διαφορά ανθρώπινων και θεϊκών νόμων,(με αντίστοιχους εκφραστές την ομώνυμη ηρωίδα και τον Κρέοντα) παρουσιάζοντας τους πρώτους ως υποκείμενους σε διαρκή αλλαγή και τους δεύτερους ως αναλοίωτους και αιώνιους.
Ωστόσο, δεν μοιάζει να είναι αυτή η κυρίαρχη διάσταση της Αντιγόνης, σύμφωνα μία διαφορετική ανάλυση ενός έγκυρου μελετητή του αρχαιοελληνικού κόσμου από την οποία παραθέτω (για αρχή και επιγραμματικά) τα εξής καθοριστικά σημεία:
1. Η αντίθεση μεταξύ ανθρώπινου και θεϊκού νόμου αγνοεί το γεγονός ότι η ταφή των νεκρών υπήρξε ανέκαθεν, στους Έλληνες ανθρώπινος αλλά και θεϊκός νόμος. Το ίδιο και η υπεράσπιση της πατρίδας, που αποτελούσε γαι τους Έλληνες όχι μόνο ανθρώπινο, αλλά και θείο νόμο.
2.Η Αντιγόνη διαφοροποιεί την ταφή του αδελφού της από τα άλλα μέλη της οικογένειάς της, πχ. σύζυγος, παιδιά, με το αιτιολογικό ότι μόνον ο πρώτος είναι αναντικατάστατος, ενώ θα μπορούσε να ξαναπαντρευτεί ή να κάνει άλλα παιδιά, σε περίπωση απώλειας - άρα ως προς αυτό υπάρχει τουλάχιστον ένα ερώτημα πολύ σοβαρό, αν όχι και η απάντηση για το αν η διαφορά θείου νόμου και ανθρώπινου είναι πραγματικά το κεντρικό νόημα της τραγωδίας.

βοιωτός είπε...

Κι άλλη μεταμονδέρνα άποψη που στέλλει στον κουβά γενιές και γενιές φιλολόγων με πακέτα σημειώσεων στην Αντιγόνη...
Υπνοβάτη καλώς επανήλθες.
Θα πρότεινα να μεταφερεις το σχόλιό σου στην αρχική ανάρτηση του ερμου του καστρίτη για να συνεχιστεί η συζήτηση εκεί.