Κυριακή 6 Δεκεμβρίου 2009

Τι δεν ήταν ο Δεκέμβριος του 2008

Γράφει δίχως κραυγές αλλά ούτε ψιθύρους ο Στάθης Καλύβας* για την εξέγερση του Δεκεμβρίου του 2008 σήμερα στο ΒΗΜΑ .

Επειδή η αναζήτηση του τι ήταν η λεγόμενη «εξέγερση» του περασμένου Δεκεμβρίου είναι σύμφυτη με θεωρητικολογίες που έχουν μεγαλύτερη σχέση με τις επιθυμίες (ή και φαντασιώσεις) του κάθε σχολιαστή και λιγότερη με την πραγματικότητα, είναι ίσως πιο χρήσιμο να αντιστραφεί το ερώτημα: Τι δεν ήταν η «εξέγερση του Δεκέμβρη»; Εδώ είναι απαραίτητη μια προκαταρκτική διευκρίνιση: ο λόγος που αποκαλούμε τα γεγονότα του περυσινού Δεκεμβρίου «εξέγερση» (και που ασχολούμαστε με αυτά) είναι επειδή ήταν βίαια.

Αν οι διαμαρτυρίες για τον φόνο του Αλέξανδρου Γρηγορόπουλου ήταν ειρηνικές, αν περιορίζονταν στις ρουτινιάρικες και μίζερες καταλήψεις σχολείων και σε αποχές από μαθήματα, δεν θα είχαν προκαλέσει τη διεθνή προσοχή και δεν θα γράφαμε γι΄ αυτές σήμερα. Επομένως, όταν αναφερόμαστε στην «εξέγερση» και στους «εξεγερμένους», αναφερόμαστε πρωταρχικά στα γεγονότα και στα άτομα που συμμετείχαν στα βίαια επεισόδια.Τι δεν ήταν, λοιπόν, η «εξέγερση του Δεκέμβρη»;

Δεν ήταν μια «εξέγερση» της νεολαίας. Τo σοκ που προκάλεσε ο φόνος του μαθητή ήταν ισχυρό αλλά η συντριπτική πλειονότητα των νέων δεν συμμετείχε στις διαδηλώσεις ούτε άλλωστε ταυτίστηκε με τις καταστροφές και με την ιδεολογία των ομάδων που πρωτοστάτησαν σε αυτές, όπως προκύπτει από τις σχετικές δημοσκοπήσεις. Η συμμετοχή άλλων ομάδων του πληθυσμού ήταν ακόμη πιο περιορισμένη και οι εύκολες γενικεύσεις περί «ασφυξίας» και «οργής» των Ελλήνων ως αιτίων της «εξέγερσης» είναι το λιγότερο υπερβολικές.

Δεν ήταν μαζική. Η συμμετοχή στις διαδηλώσεις δεν φαίνεται να ξεπέρασε τις 8.000 ενώ τα άτομα που συμμετείχαν στις καταστροφές δεν ήταν παραπάνω από μερικές εκατοντάδες, δυσανάλογα μικρός αριθμός σε σχέση με το μέγεθος των καταστροφών και το επικοινωνιακό τους αποτέλεσμα. Η έκταση των καταστροφών γίνεται κατανοητή μόνο αν ληφθεί υπόψη η «κατάσταση παθητικής άμυνας» στην οποία η τότε κυβέρνηση έθεσε την Αστυνομία, η απόφασή της, δηλαδή, να παραδώσει την πόλη στους εχθρούς της (μία από τις αποφάσεις για τις οποίες, άλλωστε, τιμωρήθηκε στις εκλογές).

Δεν ήταν αυθόρμητη. Αν και η προσέλευση στις διαδηλώσεις πολλών νέων, ιδιαίτερα μαθητών, ήταν αυθόρμητη, ο σκληρός πυρήνας που πρωτοστάτησε στις καταστροφές κάθε άλλο παρά αυθόρμητα έδρασε. Γνωρίζουμε πως ο συντονισμός μέσω Διαδικτύου και κινητών έπαιξε κρίσιμο ρόλο στην κλιμάκωση της βίας. Ταυτόχρονα η οργανωμένη βία λειτούργησε ως παράδειγμα για όσους είχαν πρωταρχικό τους κίνητρο το μπάχαλο και την καταστροφή.Δεν εμπεριείχε ίχνος ρίσκου, αυτοθυσίαςή γενναιότητας. Η συμμετοχή στις καταστροφές ήταν ανέξοδη και εκ του ασφαλούς, μια κλασική περίπτωση «τζάμπα μαγκιάς» που ανθεί σε καθεστώς ανομίας.

Δεν ήταν αποτέλεσμα της διεθνούς οικονομικής κρίσης. Αντίθετα απ΄ ό,τι υποστήριξαν ξένοι κυρίως δημοσιογράφοι, τα αποτελέσματα της οικονομικής κρίσης δεν είχαν φθάσει ακόμη στην Ελλάδα. Τώρα που έφθασαν με καθυστέρηση δεν φαίνεται, παραδόξως, να παράγουν εξεγέρσεις. Δεν ήταν προοίμιο ενός διεθνούς κύματος εξεγέρσεων, όπως φαντασιώθηκαν ορισμένοι που είδαν στην επανάσταση το νέο εξαγώγιμο προϊόν της χώρας. Κάποιες προσπάθειες μίμησης σε ορισμένες χώρες έπεσαν γρήγορα στο κενό. Η άποψη ότι η ελληνική εξαίρεση οφείλεται στο γεγονός πως η ελληνική νεολαία είναι η πιο δυστυχισμένη στον κόσμο (ναι, γράφτηκε κι αυτό!) είναι κάτι παραπάνω από ανόητη.

Δεν ήταν και τόσο πρωτόγνωρη. Η έκταση των καταστροφών ήταν πρωτοφανής και ο αριθμός των ατόμων που συμμετείχαν σε αυτές μεγαλύτερος απ΄ ό,τι συνήθως, αλλά το μοντέλο κινητοποίησης παρέπεμπε στις χρόνιες και επαναλαμβανόμενες κινητοποιήσεις που ταλανίζουν τη χώρα και που διακρίνονται από την ανεμπόδιστη δράση των διάφορων «αντιεξουσιαστικών» ομάδων, τη σχετική συμπάθεια με την οποία αντιμετωπίζονται από μερίδα των ΜΜΕ, του πολιτικού κόσμου αλλά και των λεγόμενων «ενοχικών μεσηλίκων», την πάγια βεντέτα τους με την Αστυνομία και την εκμετάλλευση του πανεπιστημιακού ασύλου. Το μοντέλο αυτό έχει ως συμβολικό θεμέλιο την τοτεμική λειτουργία της εξέγερσης του Πολυτεχνείου το 1973, που λειτουργεί ως ένα πρότυπο το οποίο η κάθε γενιά θα πρέπει να αναπαράγει αν θέλει να ενηλικιωθεί: κάθε γενιά και το Πολυτεχνείο της. Η Αννα Δαμιανίδη, η οποία συμμετείχε στην πραγματική εξέγερση του 1973, επεσήμανε τον παραλογισμό αυτόν: «Τρελαίνομαι όταν ακούω νέους να λένε πως είχαμε το προνόμιο της εξέγερσης. Θέλαμε να ζήσουμε, να χαρούμε τα νιάτα μας, τις ευρωπαϊκές κατακτήσεις. Να ζούμε όπως εσείς οι νέοι τώρα».

Δεν αμφισβήτησε τις κυρίαρχες νεοελληνικές αξίες. Αντίθετα, υπήρξε μια γνήσια έκφρασή τους: της αδιαφορίας, αν όχι του μίσους, για την περιουσία των άλλων και τη δημόσια ιδιοκτησία, της διεκδίκησης δικαιωμάτων δίχως υποχρεώσεις, της ταυτόχρονης απαίτησης για καλοπληρωμένες δουλειές και της αντίδρασης στις μεταρρυθμίσεις που θα τις παραγάγουν, της διαμαρτυρίας ενάντια στο κράτος αλλά και του ονείρου μιας κρατικοδίαιτης ζωής, της ημιμάθειας που εκφράζεται με έναν λόγο κούφιο, κοινότοπο και απόλυτο.

Δεν άφησε κάποιο ίχνος πίσω της. Οι εξεγέρσεις των μαύρων στις αμερικανικές πόλεις το 1968 ή των φοιτητών στο Παρίσι τον Μάη της ίδιας χρονιάς είχαν καταλυτικές συνέπειες. Η «εξέγερση» της Αθήνας δεν είχε καμία απολύτως πολιτική προέκταση, με εξαίρεση την εμφάνιση μιας νέας γενιάς τρομοκρατικών οργανώσεων και τη σχεδόν καθημερινή πρακτική του προπηλακισμού πνευματικών ανθρώπων. Θα αποκτήσει ενδεχομένως ιστορική σημασία αν αποδειχθεί ότι κατάφερε να αφυπνίσει την κοινωνία και να την κάνει να αντιληφθεί το κόστος που ενέχει η συντήρηση και αναπαραγωγή μιας ξεπερασμένης κουλτούρας στον κόρφο της οποίας παράγονται φαινόμενα όπως η «εξέγερση του Δεκέμβρη».

*Ο κ. Στάθης Ν. Καλύβας είναι καθηγητής Πολιτικής Επιστήμης στο Πανεπιστήμιο Υale.

11 σχόλια:

βοιωτός είπε...

"Δεν αμφισβήτησε τις κυρίαρχες νεοελληνικές αξίες. Αντίθετα, υπήρξε μια γνήσια έκφρασή τους: της αδιαφορίας, αν όχι του μίσους, για την περιουσία των άλλων και τη δημόσια ιδιοκτησία, της διεκδίκησης δικαιωμάτων δίχως υποχρεώσεις, της ταυτόχρονης απαίτησης για καλοπληρωμένες δουλειές και της αντίδρασης στις μεταρρυθμίσεις που θα τις παραγάγουν, της διαμαρτυρίας ενάντια στο κράτος αλλά και του ονείρου μιας κρατικοδίαιτης ζωής, της ημιμάθειας που εκφράζεται με έναν λόγο κούφιο, κοινότοπο και απόλυτο".

Μέτοικος είπε...

Στο Yale είναι καθηγητής αυτός; Καλά, να πεις ότι το Berkley πέφτει λίγο μακρυά, εκεί δίπλα στο New York χαμπάρι δεν πήρε τι γινόταν; Αναφέρομαι βεβαίως στις παρατηρήσεις ότι "Κάποιες προσπάθειες μίμησης σε ορισμένες χώρες έπεσαν γρήγορα στο κενό" κι ότι "Δεν άφησε κάποιο ίχνος πίσω της" - δηλαδή τι περίμενε ο κ. καθηγητής, να είχαμε καθημερινά κι από μια σύγκρουση με την αστυνομία σε κάποιο μέρος του πλανήτη;

Και κάτι ακόμη. Οι εξεγερθέντες του περσινού Δεκέμβρη δεν διεκδίκησαν απολύτως τίποτε ("...της διεκδίκησης δικαιωμάτων δίχως υποχρεώσεις..." κλπ.) Ήταν ένα γνήσιο και "πρωτόγονο" ξέσπασμα, εντελώς απολιτικό, αν πολιτικό είναι να συνοδεύεις την πράξη με πολιτικά αιτήματα, γνησίως πολιτικό, αν πολιτικό είναι να βρίσκεις την αιτία της πράξης μέσα στην πολιτική πραγματικότητα.

Αν βγάζει τέτοιους καθηγητές το Yale δεν είναι παράδοξο που ο κόσμος πάει κατά διαόλου...

Ανώνυμος είπε...

Άμα συγκρίνουμε τα αμερικανικά πανεπιστήμια με τα ελληνικά μπάχαλα , βλέπουμε ποιος πάει κατά διαόλου. Φαίνεται από την παγκόσμια κατάταξη των δικών μας ΑΕΙ σε τι χάλι βρίσκονται. Το ακούσαμε κι αυτό τι άλλο θα ακούσουμε παιδιά ψυχραιμία.

βοιωτός είπε...

12.27
Φαντάζομαι ότι αστειεύεται ο Μέτοικος. Το Γέιλ παραμένει στην τριάδα των κορυφαίων πανεπιστημίων του κόσμου.

Υπνοβάτης είπε...

Φοβούμαι ότι "κατά διαόλου" πάνε οι χώρες στις οποίες μερικές εκατοντάδες ταραξίες κουκουλοφόροι και καταστροφείς χωρίς κανέναν - εμφανή τουλάχιστον - λόγο και κανένα σοβαρό αίτημα επιτίθενται και τραυματίζουν ανενόχλητοι τον Πρύτανη του πρώτου Πανεπιστημίου της χώρας, και η είδηση κάνει τον γύρο του πολιτισμένου κόσμου, φτάνοντας έως τις "απολίτιστες" ΗΠΑ που, ως γνωστόν, διαθέτουν "άθλια" πανεπιστήμια τύπου Yale και με την πρώτη ευκαιρία ξυλοκοπούν τους καθηγητές - ας θυμηθούμε και την επίθεση κατά του Γ. Πανούση, πέρυσι στο κτήριο Κ. Παλαμά - και τους πρυτάνεις τους, καταδεικνύοντες με αυτόν τον δημοκρατικό τρόπο τον σεβασμό τους στην Παιδεία και στους θεσμούς του κράτους.

Μέτοικος είπε...

Το Yale είναι 11ο τα τελευταία χρόνια σύμφωνα με μια γενικώς αποδεκτή ταξινόμηση. Δενε ίανι πρόθεσή μου να συγκρίνω το Yale με τα ελληνικά πανεπιστήμια - προς θεού. Αλλά η ποιότητα του Yale δεν σημαίνει πως ότι βγαίνει από εκεί, και από τα άλλα μεγάλα πανεπιστήμια, είναι υπεράνω κριτικής. Προσωπικά θεωρώ οι απόψεις του κ. καθηγητή είναι ρηχές σε επίπεδο τηλεπαραθύρου. Από έναν ακαδημαϊκό αναμένεις ανάλυση και κριτική σε βάθος και όχι αναμάσημα διαδεδομένων και δημοφιλών στερεοτύπων. Πχ. θα περίμενες να εξηγεί ΓΙΑΤΙ οι νέοι συντάσσονται με τόση προθυμία με τους λιγοστούς ταραχοποιούς, ΓΙΑΤΙ ο σύγχρονος βίαιος εξτρεμισμός ρέπει ακατάσχετα προς τον μηδενισμό κλπ. κλπ.

BTW, το Yale έχει βγάλει φυντάνια όπως οι πρώην πρόεδροι Μπους (πατήρ & υιός), Κλίντον & Φορντ. Συνεχίζετε να αναρωτιέστε γιατί ο κόσμος πάει κατά διαόλου; ;-)

Ανώνυμος είπε...

Μια απλή ερώτηση. Είναι βαθιά πολιτική ανάλυση ότι φταίει ο Κλίντον και οι Μπούσηδες προσωπικά αυτοί οι τρεις που είναι κακοί πολύ κακοί άνθρωποι και βγήκαν κι απ το Γέηλ για το που πάει ο κόσμος; και δεν είναι στερεότυπο αυτό ή εγώ έχω λα΄θος;

Μέτοικος είπε...

Όχι. Είναι απλά σκωπτικό σχόλιο σε blog. Άλλωστε δεν υπογράφω σαν καθηγητής πανεπστημίου, ε;

Σάκης είπε...

Εξέγερση ητανε......

Ανώνυμος είπε...

....σ αυτά τα καλόπαιδα που καίνε την ελληνική σημαία καθε χρόνο δεν έμαθε ποτέ κανας γονιός ή κανας δάσκαλος ότι γι' αυτή την έρημη σημαία έχει χυθεί πολύ αίμα; πούθε να φτύσεις που ν'αρχίσεις και που να τελειώσεις άει σιχτιρ επιτέλουσ!!

Εωσφόρος είπε...

Φτυούμ' απάνω, φτυούμ'
τα μούτρα μας, φτυούμ'
κάτω, φτυούμ' τα γένια μας.
Παλιά παροιμία.